Tunnelmia Gastro 2014 -messuilta

Kouluttaja-yrittäjä Kaarina Suonperä:

”Silmänruoka on myyntivaltti”

Kaarina Suonperä on suuri kulinaristi. Hän on myös tapa- ja
käytöskouluttaja. Gastro-messuilla hän ihasteli Myllyn Paras –osastonvitriinien houkuttelevaa antia ja nuorten
opiskelijoiden asiakaspalvelutaitoja.

Maaliskuussa pidetyillä Gastro-messuilla Suonperä oli paikalla
tuomaroimassa Vuoden parasta koulukeittiötä. Kilpailun jälkeen hän kierteli eri
osastoja ja katseli antia asiantuntevin silmin.

-Myllyn Paras –osaston kauniit vitriinit ovat
hyvä esimerkki siitä miten asiakas voi nauttia tuotteista jo silmillään.
Ostopäätös voi syntyä spontaanisti kun on raikkaita ja houkuttelevia tuotteita
kauniisti tarjolla. Me syömme silmillämme ja silmänruoka on suuri myyntivaltti,
hän tietää.

Hän kiinnitti huomiota myös asiakaspalveluun.

-Katse, pieni hymy ja tervehdys antavat
asiakkaalle hyvän mielen. Hän tuntee olevansa tervetullut vaikka olisi kiire
tai jono pitkä.

gastro_2014_kaarina_suonpera_1_pieni.jpg : 59Kb<br />

Kaarina Suonperä neuvoi huomioimaan vitriinin puhtauden, hyvän
valaistuksen ja tuotteiden kauniin esillepanon. – Käytämme makuaistin lisäksi
muitakin aistejamme: miltä leipä tuoksuu, miltä täyte näyttää ja millainen on
hyvä suuntuntuma.

Moderni ratkaisu

Myllyn Paras esitteli asiakkaille ainutkertaisen ratkaisun, jossa
esillä on erilaisia tuoreita ja lämpimiä Lippa Sämpylöitä korissa ja täytteet
ovat houkuttelevasti annoslautasilla vitriinissä. Asiakas valitsee mieleisensä
sämpylän sekä täytteen makunsa mukaan. Tarjoilija pyöräyttää täytteen sämpylän
väliin muutamalla kädenliikkeellä.

Myllyn Paras HoReCa –myyntipäällikkö Sami Virtakoski seurasi
ilahtuneena miten messujen ammattilaiskävijät pitivät ratkaisua onnistuneena ja
virkistävän modernina ratkaisuna.

-Asiakas on turhan usein saanut tottua siihen,
että kylmässä vitriinissä lojuu täytteistä kostuneita sämpylöitä, jotka on
vielä kääritty muoviin. Meidän mielestämme sämpylän pitää olla joko lämmin tai
huoneenlämpöinen ja täytteet kylmiä ja raikkaita.

-Vitriinissä esillä olevista täytteistä asiakas
näkee mitä hän saa.

taytteet_pieni.jpg : 64Kb<br />

Valinnanvaraa tarvitaan

Opiskelijat pitivät messujen asiakaspalvelutilanteita hyvänä
harjoitteluna tulevaa ammattia varten.

-Yllättävää mitä kaikkea asiakkaat voivat kysyä.
Tässä oppii sen, että tarjoilijankin pitää tietää tuotteista ja olla valmis
ottamaan selvää siitä mitä ei tiedä, opiskelija Ella Väänänen Haaga Heliasta
sanoi.

Moni ammattilaisasiakas kiitteli Myllyn Paras –valikoiman monipuolisuutta.

-Erityisruokavaliot ovat tuoneet haasteen
kahvila-ravintoloiden tarjontaan. Hienoa, että esimerkiksi keliaakikoille on
tarjolla jo paljon muutakin kuin yksi ja sama pölyttynyt keksi.

-Mehevät levykakut ovat loistava ratkaisu
esimerkiksi kokouskahvituksiin tai juhliin. Paloja voi leikata pienemmiksi ja
silloin ne maistuvat hyvin myös linjoistaan huolehtiville, keittiötoiminnan
johtaja Toni Pirttimaa sanoi.

gastro_2014_elliroosa_raittinen_1_pieni.jpg : 53Kb<br />

Elliroosa Raittinen piti kokemuksestaan palvella ammattilaisasiakkaita,
jotka kyselivät paljon.

gastro_2014_nelja_viiksiherraa_1_pieni.jpg : 56Kb<br />

-Vaatii rohkeutta tuoda uusia innovaatioita
myyntiin. Hienoa, että uskalletaan kokeilla uusia myyntikikkoja, Myllyn Paras
–osastolla vierailleet viiksiherrat, ravintola-alan ammattilaiset Jouko Vaskimo
(vas.), Matti Murto, Jussi Vaskimo ja Seppo Murto (oik.) sanoivat

osasto_pieni.jpg : 56Kb<br />

osastoa_pieni.jpg : 65Kb<br />

TEKSTI: MARJA NYMAN

KUVAT: MARJA NYMAN JA MYLLYN PARAS OY

Tiedoteryhmä