27.5.2021

Myllyn Paras alkaa viedä “juotavaa puuroa” Kiinaan – “Odotamme miljoonamyyntiä”

Varta vasten Kiinan markkinoille suunniteltua tuotetta ei saa Suomesta lainkaan​.

Juotava puuro
Myllyn Paras Instant Oatmealia saa vain Kiinasta. Maut ja pääraaka-aineet tulevat Suomesta.

Suomen seuraava vientituote saattaa olla juotava puuro. Pastan ja pakasteiden markkinajohtaja, hyvinkääläinen Myllyn Paras alkoi näet viedä “juotavaa puuroa” Kiinaan. Kyseessä on varta vasten kiinalaisten ruokailutottumuksiin suunniteltu tuote, jota ei Suomen kaupoista tule saamaan.

“Tuote on Myllyn Paras OATGOODSIIN perustuva ruoka-applikaatio, eräänlainen vellin, pirtelön ja smoothien risteytys. Kiinalaiset tekevät paljon kuumia juomia jauheista. Osa niistä on erittäin ravintoköyhiä ja siihen me tuomme nyt muutoksen. Tuote kulki meillä pitkään työnimellä voimajauhe”, Myllyn Parhaan toimitusjohtaja Miska Kuusela kuvailee.

Käytännössä Myllyn Parhaan juotava puuro on annospusseissa myytävä instant-tuote, johon lisätään kuuma vesi. Makuja on erilaisia, esimerkiksi mustikkaa. Raaka-aineet ovat hyvin pitkälti suomalaisia ja tuote on valmistettu Hyvinkäällä. Ensimmäinen erä on jo myynnissä Kiinassa

“Olemme tästä valtavan innoissamme. Olemme jo pari vuotta kehittäneet OATGOODSIN ympärille tuotteita ja nyt keksimme yhdistää sen uudella tavalla Aasian markkinaan ja sikäläisten ihmisten kulutustottumuksiin. Perinteisestä kaurahiutaleesta ei olisi voinut tehdä samaa”, Kuusela sanoo.

Kaikkialla Kiinassa syödään erilaisia vellejä

Kiinan markkina on hyvin erilainen kuin Euroopan, Yhdysvaltojen tai vaikkapa Venäjän. “Kiinalaiset ovat länsimaalaisiin verrattuna poikkeuksellisia. He ovat kokeilunhaluisia, uteliaita ja kiinnostuneita uusista asioista. Heille tärkeää on se, että tuote tulee luotettavasta länsimaasta ja sen valmistaja on yritys, jolla on pitkä historia”, Myllyn Paras Russian Aasian johtaja Artur Surov sanoo.

Kiinassa velleillä on pitkät perinteet. “Kiinassa on kahdeksan pääruoka-aluetta, joista jokainen on Euroopan kokoinen. Universaalein ruoka kaikilla alueilla on riisipohjainen velli. Pohjoisessa se voi olla kauravelliä tai lihaista riisivelliä, etelässä seassa on usein äyriäisiä ja sisämaassa paljon mausteita ja tulisuutta”, Surov sanoo.

Myllyn Parhaan uutuustuote on suunnattu nuorille, 20-30-vuotiaille työssäkäyville kaupunkilaisille, jotka ovat tottuneet ostamaan länsimaisia tuotteita. “Ja jotka tietävät esimerkiksi mikä on omega-3-rasvahappo. Kiinan kielessä sille ei ole edes omaa sanaa.”

Juotava puuro sopii erityisesti aamiaiselle. “Kiinassa ruokaan liittyy paljon uskomuksia. Esimerkiksi aamiaisen pitää aina olla lämmin, ei koskaan kylmä. Kiinassa myydään paljon mysliä, mutta toisin kuin meillä, se keitetään usein puuron tapaan ja syödään lämpimänä.”

Ruokamarkkinan koko Kiinassa mitataan tuhansissa miljardeissa. “Kiinan markkinan koko on järjetön. Meillä on kokemuksia Angry Birds -tuotteiden myynnistä siellä ja uskomme uuteen tuotteeseen, joten odotamme miljoonamyyntiä”, Kuusela sanoo.

Siinä missä markkina on iso, niin myös kilpailua on paljon. “OATGOODS on meidän kilpailuvalttimme. Kiinalaiset ovat erinomaisia brändien ja makujen kopioinnissa, mutta tätä ei niin vain voi kopioida”, Surov sanoo.

Surov on tehnyt kauppaa Kiinaan vuodesta 2015 lähtien. “Oli suoranainen yllätys, että siellä ei ollut silloin muita suomalaisia brändejä. Nykyäänkin niitä on äärimmäisen vähän vaikka markkina on pragmaattisempi ja helpompi kuin esimerkiksi Venäjä. Kiinassa maaimagomme on täysin turismin ja Kimi Räikkösen kautta syntynyt.”

Juotavatpuurot

FAKTA:

Myllyn Paras

Myllyn Paras Finland Oy on vuonna 1928 perustettu hyvinkääläinen yritys, joka valmistaa, myy ja markkinoi jauhoja, hiutaleita, suurimoita ja pastaa sekä pakastetaikinoita ja leivonnaispakasteita. Yrityksen kaksi tehdasta sijaitsevat Hyvinkäällä. Yritys valmistaa tuotteita myös vientiin mm. Kiinaan ja Baltian maihin. Yhteensä Myllyn Paras työllistää yli sata henkilöä.

OATGOODS

Myllyn Paras OATGOODS on täysjyväkaurasta ja rypsiöljystä paahtamalla valmistettu monikäyttöinen ja lisäaineeton ruoka-aines. Siinä on täysjyväkauran ja rypsiöljyn hyvät ominaisuudet aivan uudessa muodossa. Kauralla on useita EU-komission hyväksymiä terveysväittämiä. Kaurassa on sekä proteiinia että runsaasti kuitua ja siitä saa myös vitamiineja ja hivenaineita. OATGOODS sisältää myös rypsiöljyä, josta saa elimistölle tärkeitä omega 3 -rasvahappoja. OATGOODS parantaa tuotteiden makua, rakennetta ja koostumusta. OATGOODS on helppo tapa lisätä leivonnaisiin ja vaikkapa liharuokaan esimerkiksi kuitua ja hyviä kasvirasvoja. OATGOODS-ruoka-aineessa ei ole käytetty eläinperäisiä ainesosia, joten se soveltuu erinomaisesti vegaani- ja kasvisruokien valmistukseen. Lisäksi OATGOODS on GMO-vapaa.