Luonnon voimapakkaukset, siemenet viljaruoissa

Kaurainen myslipuuro

Siemenissä, kuten viljojen jyvissä on valtavasti ravintoaineita kompaktisti pakattuna. Siemenet ja jyvät ovat uuden kasvin alkuja. Viljojen jyviä ei voi syödä kypsentämättöminä. Monia siemeniä voi napostella sellaisenaan tai paahdettuna. Yleisimpiä ruoanlaitossa käytettäviä siemeniä ovat pellavan-, kurpitsan, auringonkukan-, chian-, seesamin-, unikon- ja pinjansiemenet. Liotus, jauhaminen ja kypsennys pehmentävät siemeniä. Siemenet ovat monikäyttöisiä ja niitä voi yhdistää makeisiin ja suolaisiin ruokiin useimpien siemenien melko neutraalin maun ansiosta. Vaihtelemalla ja sekoittamalla erilaisia siemeniä, jyviä tai suurimoita keskenään, saat vaihtelua ja rakennetta erilaisiin ruokiin, kuten puuroihin, pääruokien lisukkeisiin, välipaloihin ja leivonnaisiin. Kerron tässä blogissa erilaisista ideoista käyttää siemeniä viljojen kanssa erilaisissa ruoissa.

Siementen käyttö on suuressa suosiossa eritoten aamupaloissa. Siemenet ovat hyvin energia- ja proteiinipitoisia ja niissä on yleensä hyvä rasvahappokoostumus. Lisäksi siemenet sisältävät kuituja sekä kivennäis- ja hivenaineita. Kun erilaisia siemeniä lisätään aamupuuron, tuorepuuron tai smoothien joukkoon, syntyy ravitseva aamiainen. Tuoreita C-vitamiinipitoisia ainesosia, marjoja ja hedelmiä ei tule silti unohtaa. Siemenet voi myös jauhaa mikserillä käytettäessä niitä smoothiesiin ja myös juomiin, jolloin siemenistä irtoaa parhaiten kaikki niiden tarjoamat hyödyt.

Valmistimme muutama vuosi sitten terveysmessuilla Tattari-Vihersmoothien käyttäen siihen muun muassa tattarihiutaleita, kurpitsa-, auringonkukka- ja pinjansiemeniä. Ohje ja video kokkailusta löytyy täältä.

Tattari-Vihersmoothie

Osa siemenistä, kuten chia turpoaa nesteessä ja tukevoittaa näin rakennetta. Chiansiemeniä käyttämällä syntyy mainio tuorepuuro. Chiansiemenet imevät moninkertaisen määrän, jopa noin 9-kertaisen määrän nestettä itseensä. Turvonnut hyytelö sopii niin smoothieen kuin tuorepuuroon. Chiansiemeniä on saatavilla vaaleina ja tummina. Leivonnassa siemeniä voi ujuttaa leivonnaisiin, kekseihin, kakkuihin ja leipätaikinoihin, kunhan muistaa vähentää leivonnassa jauhojen määrää. Hyvän hyytelöintikykynsä ansiosta chiaa voi hyödyntää tuorehillojen valmistuksessa ja vaikkapa lettutaikinassa munan korvikkeena.

Minttusuklaa-mansikkaherkku- reseptissä on nesteeksi käytetty mantelijuomaa, joka saostuu, kun siihen laitetaan chiansiemenet turpoamaan vähintään puoleksi tunniksi. Turvotuksen alussa seosta on hyvä sekoittaa noin viiden minuutin kulutta, jotta seos ei paakkuunnu. Mantelimaidon tilalla voi käyttää muita kasvijuomia tai maitoa. Lisäksi tähän puuroon on lisätty hampunsiemenistä jauhettua hamppuproteiinia, joka sisältää välttämättömiä rasvahappoja, vitamiineja ja kaikkia 20 aminohappoa, mukaan lukien kaikki 9 välttämätöntä aminohappoa. Katso tämä mainion puuron ohje tästä.

Minttusuklaa-mansikkaherkku

Pikkuruiset chiansiemenet pursuavat kaikkea hyvää, kuten omega 3-rasvahappoja, proteiinia, kuituja sekä magnesiumia ja kalsiumia. Ravitsevat aineet saa maistumaan vielä paremmin, kun lisäät joukkoon vähän jotain herkullista raaka-ainetta, kuten tummaa suklaata tai lakritsia. Lakusuklainen chia-kaura-tattaripuuro on herkullinen puuro, jonka pääraaka-aineet ovat chiansiemenet ja Kaura-Tattarihiutaleet. Näitä käyttämällä syntyy hyvä rakenne puurolle ilman kypsennystä. Toki puuron voi myös kypsentää esimerkiksi mikrossa, jolloin saat lämpimän puuron. Katso ohje tästä.

Lakusuklainen chia-kaura-tattaripuuro

Pellavansiemenet lisäävät puuron kuitupitoisuutta, sillä ne sisältävät runsaasti sekä liukenevaa että liukenematonta kuitua. Näin vatsan toiminta vauhdittuu. Pellava sisältää myös lignaani-nimistä kasviestrogeeniä. Rikotut pellavansiemenet hyytelöityvät chiansiementen tapaan. Voit hyödyntää tätä ominaisuutta vegaanisessa leivonnassa taikinan kuohkeutuksessa. Sekoita 1 rkl pellavansiemenrouhetta ja ½ dl vettä, anna turvota vartin verran. Muodistunut ”pellavamuna” vastaa taikinassa yhtä kananmunaa.

Porkkanapuuro inkiväärisiirapilla, omenapaloilla, rusinoilla ja siemenillä -reseptissä olen käyttänyt pellavansiemeniä, Myllyn Paras Pikakaura-ruishiutaleita (KARU) ja tattarihiutaleita. Näillä monipuolisilla raaka-aineilla saat ravitsevan aamupalan ja myös vaihtelua ”peruskaurapuuroon”. Katso resepti tästä.

Porkkanapuuro inkiväärisiirapilla, omenapaloilla, rusinoilla ja siemenillä

Mikäli aikaa on vähän enemmän, keitä ravitseva Kaura-härkäpapupuuro. Käytä siihen Myllyn Paras Kaura-härkäpapurouhetta, joka on valmistettu täysjyväkaurasuurimorouheesta ja härkäpapurouheesta. Raaka-aineista, kaurasta ja härkäpavusta, saa laadukasta kasviperäistä valkuaisainetta raaka-aineiden monipuolisesta aminohappokoostumuksesta johtuen. Tämä runsasproteiinisen puuron päälle kannattaa ripotella maukkaita ja kauniita kurpitsansiemeniä. Katso ohje täältä.

Kaura-härkäpapupuuro

Mysleissä ja granoloissa yhdistetään tyypillisesti siemeniä ja hiutaleita. Myslipohjalla voi valmistaa myös puuron, kuten tässä ohjeessani Kaurainen myslipuuro on tehty. Puuroon syntyy mukavasti suutuntumaa, sillä siinä on siemenien lisäksi mukana isoja kaurahiutaleita, leseitä, siemeniä ja kuivattuja hedelmäpaloja. Esimerkiksi auringonkukista peräisin olevat auringonkukansiemenet antavat hennon pähkinäistä makua myslipuurolle. Lisäksi auringonkukansiemenet, kuten leseetkin, sisältävät runsaasti kuituja. Katso myslipuuron ohje tästä.

Kaurainen myslipuuro

Keväisestä silmumyslin ohjetta suunnitellessani olen yhdistänyt ravintorikkaiden viljojen ja siementen lisäksi mysliin silmut. Silmumysli-reseptiin on käytetty kuusenkerkkiä ja pihlajansilmuja, myös koivunsilmut sopivat mysliin hyvin. Silmuja saa luonnosta keväällä vain hetken, joten niitä kannattaa pakastaa silloin talven varalle. Lisäksi keväällä voi laittaa mysliin pieniä pihlajan- tai koivunlehtiä. Pihlajansilmut maistuvat karvasmantelille, joten näin on mahdillista saada mysliin mantelista makua ilman manteleita. Talvella silmujen tilalle voi laittaa vähän enemmän tai monipuolisemmin siemeniä. Katso silmumyslin ohje tästä.

Silmumysli

Granola on herkuttelijan tapa nauttia mysliä. Granola eroaa myslistä valmistukseltaan, granolaan käytetään hunajaa tai siirappia ja rasvaa. Granolan ravintoarvoa parantavat siemenet, pähkinät ja täysjyvähiutaleet. Ohjeessani öljy, mieluiten rypsiöljy, kuumennetaan ensin isohkossa kattilassa ja siihen sulatetaan hunaja ja mausteet. Mukaan lisätään hiutaleet ja leseet, rouhitut mantelit tai pähkinät sekä siemensekoitus. Sen jälkeen seos levitetään leivinpaperin päälle uunipellille ja paahdetaan 150-asteisen uunin keskitasolla 20 minuuttia välillä seosta sekoitellen. Lopuksi granola jätetään vielä vähän miedompaan uunin lämpöön puoleksi tunniksi. Katso ohje, jolla valmistat herkullisen granolan tästä.

Granola

Jos käyttää runsaasti siemeniä, kannattaa siemenlajeja vaihdella monipuolisesti sen sijaan, että keskittyisi vain yhteen siemeneen. Monipuolisuudella pystytään takaamaan monipuoliset ravintoaineet ja myös se, ettei altistu liikaa jollekin tietylle terveyshaitalle, kuten tietyn siemenen sisältämälle raskasmetallille. Itse tehty monipuolinen siemensekoitus on hyvä vaihtoehto. Kun valmistat itse mysliä, muista vaihdella siemeniä. Esimerkiksi tähän Sporttinen Tattarimysli -reseptiin olen käyttänyt vaihteeksi seesaminsiemeniä, joita käytetään tyypillisesti halvan tai tahinin raaka-aineina. Seesaminsiemeniksi sopii vaaleat tai mustat siemenet, kuorelliset tai kuoritut, paahdetut tai paahtamattomat. Oma suosikkini myslissä on kuorimattomat paahdetut seesaminsiemenet. Katso ohje tästä.

Sporttinen tattarimysli

Ruokavirasto kehottaa syömään öljysiemeniä vaihdellen ja kohtuullisesti. Siemenien määrää koskeva ruokasuositus pohjautuu niiden korkeaan rasvapitoisuuteen ja siten korkeaan energiatiheyteen. Siemenissä on rasvaa 30–70 g/100 g. Lisäksi moniin öljykasvien siemeniin voi kertyä maaperästä luontaisesti raskasmetalleja, erityisesti nikkeliä ja kadmiumia. Aikuisille suositeltava annosmäärä on enintään kaksi ruokalusikallista (15 g) päivässä, siemenlajeja vaihdellen. Raskaana olevien ja imettävien ei tulisi käyttää öljykasvien siemeniä, mutta pienet määrät siemeniä esimerkiksi leivissä eivät ole haitaksi. Imeväisikäisten ruoissa öljykasvien siemeniä ei tule käyttää. 1–6 -vuotiaille suositellaan enintään yksi ruokalusikallinen (6–8 g) päivässä siemenlajeja vaihdellen. Mikäli siementen käyttösuositukset kiinnostavat, lue siitä lisää Ruokaviraston verkkosivuilta.

 

Salaattien joukossa siemenet kuten mysli tai leipäpalat (krutongit) antavat mukavaa rapeaa suutuntumaa. Kun lisäät salaattiin siemeniä, ongelmaksi ei muodostu rapeiden aineiden vettyminen, sillä siementen rakenne on kestävä. Salaattisiemeniksi sopivat kaikki siemenet ja niitä voi vaihdella muiden ainesten ja värien mukaan.

Yksi kauniimmista siemenistä on granaattiomenan hehkuvan punainen siemen. Siemenien irrottaminen granaattiomenasta on hieman työlästä, mutta se onnistuu painelemalla tai koputtelemalla kokonaista granaattiomenaa voimakkaasti ympäriinsä ennen granaattiomenan halkaisemista puoliksi, joista siemenet poistetaan lohkoittain. Muista varoa, että punaista väriä ei roisku vaatteille tai muillekaan aroille pinnoille, sillä granaattiomenan väri lähtee lähes yhtä huonosti pois kuin mustikan väri.

Mikäli työ tuntuu edelleen sotkuiselta, tee irrotus isossa kulhossa, jossa on runsaasti kylmää vettä, niin punainen väri ei roisku, vaan jää veteen. Siivilöi irrotuksen jälkeen siemenet talteen. Työn lopputulos, kauniit siemenet ovat vaivan arvoisia. Katso Pasta-persimonisalaatti granaattiomenan siemenillä tästä.

Reseptin takaa löytyy myös valmistusvideo, jossa kokkaan Huomenta Suomen Anu Korhosen kanssa salaattia.

Pasta-persimonsalaatti

Sosekeittoannos suorastaan kaunistuu lautasella, kun päälle paahtaa isohkoja vihreitä kurpitsansiemeniä. Siemenet paahdetaan aina kuivalla pannulla, öljyä ei tarvita. Siemenet voi halutessaan maustaa soijakastikkeella; pirskota sitä paahtuneiden siementen pintaan varovaisesti. Yksi mainio tapa saada iso annos siemeniä ja valmistaa sosekeitto, on ostaa iso kurpitsa. Halkaise kurpitsa ja irrota ensin kurpitsan keskeltä siemenet, huuhtele ne, kuivaa ja paahda pannulla. Itse kurpitsasta syntyy maukas sosekeitto: leikkaa kuori pois ja kuutioi kurpitsa. Katso Myskikurpitsa-sosekeitto -resepti tästä.

Myskikurpitsa-sosekeitto

Salaattien ja sosekeittojen lisäksi siemeniä voi ripotella melkein mihin tahansa muuhunkin ruokaan, vähintään koristeeksi. Pasta-annokset saavat juhlavamman ilmeen paahdetulla siemenseoskoristelulla. Esimerkiksi Välimerelliseen gluteenittoman Spagetti ratatouillen pintaan sopisivat ravitsevat pinjansiemenet kauniisti, katso ohje tästä ja ripottele lopuksi annosten pintaan kuivalla paistinpannulla paahdettuja pinjansiemeniä.

Spagetti ratatouille

Pinjansiemenet ovat monille tuttuja eritoten peston kautta. Välimeren maissa pinjamännyn kävyistä peräisin olevat siemenet ovat suosittua pihkaisen makuista pureskeltavaa. Suomessa myytävät pinjansiemenet ovat hieman miedompia maultaan ja soveltuvat täten paremmin meidän makuumme. Pinjansiemenet kannattaa paahtaa kevyesti, minkä jälkeen ne voi jauhaa peston sekaan.

Pastaa ja Pestoa -resepti löytyy tästä.

Siemeniä kannattaa lisätä sämpylä- ja leipätaikinaan ja koristella leivonnaisten pinta kauniisti siemenillä. Tähteeksi jääneestä puurosta loihdit siemenkoristelulla ”gourmet”-sämpylät. Ohjeessa on käytetty kaurapuuroa, joka antaa sämpylöille lempeän maun, toki muutkin puurot sopivat. Näiden puurosämpylöiden pinnalla on kurpitsansiemeniä. Voit köyttää sämpylöihin mitä tahansa siemeniä, joita kaapista sattuu löytymään. Kun voitelet kohonneet sämpylät ennen paistamista vedellä, maidolla tai öljyllä, siemenet pysyvät paremmin sämpylöiden pinnalla. Katso Puurosämpylät ohje tästä.

Puurosämpylät

Unikon- tai seesaminsiemenet koristavat tyypillisesti bageleita. Bagelit, rinkelinmuotoiset leivonnaiset ovat alun perin Puolasta. Bagelien eri muotoja on nykyisin tarjolla paljon eri maissa ja niinpä Yhdysvallatkin on saanut omat muotonsa. Suomessa bagelin perinteisempi muoto on vesirinkeli, joka kuvastaakin hyvin tätä rinkeliä, joka paistetaan soodavedessä. Myös vesirinkelit voi koristella pienillä siemenillä. Katso Bagelit reseptit tästä.

Bagelit

Siemenet sopivat hyvin täytteisiin. Valmista esimerkiksi suolainen rulla Myllyn Paras Kaurainen Sämpyläjauhoseoksesta leivotusta hiivataikinasta. Täytä rulla herkullisesti muun muassa siemenillä, juustoilla ja karpaloilla. Feta-siemen-karpalotäytteinen leipäkranssi resepti löytyy tästä.

Feta-siemen-karpalotäytteiten leipäkranssi

Tarvittaessa siemenet antavat rapeaa rakennetta leivonnaisiiin. Tämä ominaisuus on hyväksi kekseissä ja näkkäreissä. Valmis Myllyn Paras Kaurainen-siemennäkkäriseos on hyvä ja helppokäyttöinen seos näkkärin valmistukseen. Leivontaseos sisältää kaurasuurimoita, kaurahiutaleita ja täysjyväruista, mukaan on lisätty auringonkukan-, kurpitsan ja chiansiemeniä. Lisää seokseen vain vettä ja öljyä, niin saat vaivattomasti pellillisen herkullista siemennäkkäriä.

Kaurainen siemennäkkäriseos

Kauraisesta siemennäkkäriseoksesta on kätevä valmistaa erivärisiä siemennäkkäreitä. Eri juuresmehuilla loihdit uusia makuja. Tässä kolme maistuvaa ideaa, halutessasi voit itse puristaa mehulingolla haluamaasi juuresmehua - Värikkäät siemennäkkärit

Värikkäät siemennäkkärit

Makeisiin kekseihin saa vaihtelua siemenillä. Herkulliset, miedosti pähkinäiset pinjansiemenet sopivat hyvin muro- tai piparitaikinoiden joukkoon. Varsinkin Välimeren maissa pinjansiemenet ovat melko yleisiä makeissa leivonnaisissa. Kurkkaa tästä Pinjansiemen piparit -resepti

 

Loihdi Myllyn Paras paistovalmiit pasteijat itse tehdyn näköisiksi. Voitele ne ennen uuniin laitamista munalla ja ripottele pinnalle unikon- tai seesaminsiemeniä, myös kurpitsansiemenet sopivat. Kokeile näitä seuraavalla kerralla vaikkapa Myllyn Paras Kasvis-Juustopasteijan päälle, joka on valmiiksi muotoiltu kasvis-juusto-riisitäytteinen pasteija.

Kasvisjuustopasteija

Auringonkukan siemenet sopivat mainiosti valmiiksi muotoiltu pinaatti-fetatäytteisen Myllyn Paras Pinaatti-feta pasteijan päälle. Tarkemmat tiedot löydät tästä.

 

Pinaatti-Feta-pasteija

 

Seuraavan kerran kun valmistat viljapohjaista ruokaa tai leivot, muista myös siemenet!

Sesonki:

Plain text

  • Et voi lisätä HTML-tageja.
  • Verkko- ja sähköposti-osoitteet muuttuvat linkeiksi automaattisesti.
  • Pitkät lauseet rivittyvät automaattisesti.