Kunnollinen lounaseväs, Suomi100 - Syödään yhdessä!

Evässalaatit lasitölkeissä netti.jpg

”Onko kiire vallitseva olotila lounasaikaan? Kuittasitko lounaan suklaapatukalla ja kahvilla? Söitkö hätäisesti pikaruokaa ja selasit kännykkää muistamatta tarkemmin, miltä ruokasi maistui?” Nämä syyllistävät puheet moni on varmasti saanut kuulla, kun ongelmana on lounasruuan jälkeinen väsähdys myöhemmin iltapäivällä. Edellä mainituilla syömisillä jaksaa hetken, kun sokeriarvot nousevat nopeasti ylös. Parin tunnin kuluttua energiapulassa olevat aivot väsähtävät, koska pitkäkestoiset hiilihydraatit puuttuvat.

Useimmat meistä tietävät, että tulisi syödä 3–4 tunnin välein. Näin nälkä ei ylly liian suureksi. Annoskoot pysyvät helpommin kohtuullisina ja ruokavalio terveellisenä. Mutta miten tämä tieto siirtyy oikeasti käytäntöön? Syyllistäminen ei ole oikea tie.

En kannata ruokailussa sokeriton, gluteeniton, lihaton, eli ”ton-elämää”, vaan nautintoa maistuvasta monipuolisesta ruuasta hyvän ravitsemuksen huomioiden. Nautinto koskee myös jokapäiväistä lounasta, ei vain viikonloppuun satsattua juhla-ateriaa. Arkiruokailusta ei kannata tehdä liian monimutkaista eikä siitä kannata syyllistyä. Syyllistämällä omaa tai läheisensä syömistä syntyy vain paineita, ei pysyvää muutosta ruokailuun.

Lounas pysyy paremmin kohtuullisena, kun varaat aikaa lounaaseen. Suunnittele etukäteen mukava ravitsemuslaadultaan hyvätasoinen lounaspaikka tai valmista itse kunnon lounaseväät. Pidä lounasruokailu mukavana sosiaalisena hetkenä työkavereiden tai perheen kanssa.

Yhdessä syödessä tulee paremmin satsattua ruoan laatuun. Tänä vuonna 2017 Suomi täyttää 100-vuotta. Suomessa on satsattu monilla alueilla juhlavuoteen. Ruoan kohdalla iso teema on ”syödään yhdessä”. Teeman mukaisesti tänä juhlavuonna satsataan yhdessä syömiseen kutsumalla ystäviä, sukulaisia ja työkavereita syömään yhdessä. Helmikuussa syödään yhdessä eväitä hohtavilla hangilla, poluilla ja laduilla, maaliskuussa satsataan lounaaseen. Katso lisää vuoden muista tapahtumista Syödään Yhdessä -kotisivuilta.

”Suomi100 - syödään yhdessä” inspiroimana jaan nyt ideoita mukavista, helpoista kunnon lounaseväistä. Toivottavasti nautit näistä yhdessä läheistesi kanssa, sillä lounashetken ei tarvitse olla tylsä tankkaus.

Munakasrulla kylmäsavulohella

Munakasrulla on mainio monipuolinen lounasruoka. Mikäli haluat ottaa munakasrullaviipaleita evääksi, valmistele rulla edellisenä iltana. Käytä täytteenä kylmäsavulohta, kanaa tai jauhelihaa. Munakasrullan taikinassa ohra- ja hiivaleipäjauho antavat rullalle kuitujen lisäksi maukkautta. Säilytä munakasrulla jääkaapissa. Mikäli työpaikalla ei ole kylmäsäilytysmahdollisuutta, ota rasia pakastemansikoita jälkiruuaksi mukaan. Mansikat toimivat ”kylmäkalleina”. Katso resepti tästä.

Tortillat

Herkkulounas syntyy, kun teet Tortillat broileri- tai kasvistäytteellä. Leivo edellisenä iltana perheesi kanssa yhdessä tortilloja. Pinoa ne niin, että tortillojen välissä on aina leivinpaperi. Valmistelkaa yhdessä myös erilaisia täytteitä rasioihin. Broileri- tai kasvistäyte ovat mainioita ja monien pitämiä makuja. Mausta tortillojen täytteet hyvin, varsinkin jos ruokailijat haluavat potkua ruokiin. Täytä aamulla mukaan evääksi tortilla ja laita se rasiaan mukaan. Voit myös ottaa ainekset erillisinä mukaan tai jättää tekemäsi tortilla-ainekset jääkappiin niin, että lounasruokailija saa itse täyttää tortillansa ennen lounasta. Katso resepti tästä.

Evässalaatit lasitölkeissä

Kasaa Evässalaatti muovi- tai lasitölkkiin. Erilaiset suljettavat purkit sopivat mainiosti eväsrasioiksi. Salaattiin kannatta laittaa täysjyväpastaa ja suurimoita, jolloin ne pitävät paremmin lounaan jälkeen nälkää. Näissä ideoissa on käytetty Myllyn Paras Keltainen Sydän Makaronia, joka on runsaskuituista kurkumaa sisältävää kauniin keltaista tummaa pastaa, Myllyn Paras Tummaa Makaronia ja Myllyn Paras Irtonaisia Riisi+Ohraa. Salaattiaineet kannattaa valita sen mukaan, mitä kaapista tekohetkellä hyvin löytyy, niin välttää hävikkiä. Katso resepti tästä.

Kuitu Porkkanasmoothie

Valmista lounasevääksi Kuitu Porkkanasmoothie. Tee se edellisenä iltana jääkaappiin, toki tämän ehtii tehdä aamullakin. Käytä smoothieen pitkäkestoista hiilihydraattia sisältävää Kuidukas Kolmen Viljan Leseseosta eli seosta kaura-, ruis- ja vehnäleseistä. Se sisältää kuitua 30 g/100 g, eli reilusta kahdesta ruokalusikallisesta saa kuitua 6 g eli 20 % päivän saantisuosituksesta. Rahka tekee smoothien proteiinipitoiseksi lounasruoaksi. Katso resepti tästä.

Street food -kahvipuuro

Lounaaksi sopii mainiosti puuro, kunhan se on monipuolinen ja herkullinen kuten tämä Street food -kahvipuuro. Tee hiutale-kuivaseos hyvissä ajoin valmiiksi huoneenlämpöön. Laita edeltävänä iltana Chia-siemenet turpoamaan jääkaappiin. Ota nämä, pähkinät ja marjat mukaan töihin. Tarjoilet kahvipuuroa lounaaksi työystäville. Katso resepti tästä.

Kaurainen nyhtöleipä

Kaurainen Nyhtöleipä on nyhtötrendin mukaisesti trendikäs vaihtoehto lämpimille voileiville ja eväsleiville. Tähän kauraleipätaikinaan on käytetty taloudellisesti kaurapuuroa. Se mehevöittää leivän rakennetta. Leipä on leivottu juurimenetelmällä, joka antaa makua taikinalle. Mikäli aikaa on, voit leipoa taikinan kylmään puuroon ja antaa taikinan käydä yön yli viileässä ja paistaa leivät aamulla ennen töihin lähtöä. Toisaalta leipä on niin mehevää, että sen voi hyvin valmistaa edellisenä iltana kokonaan. Mikäli lounaspaikassa on uuni tai mikroaaltouuni, kannattaa leivän yrtti-täyttäminen jättää lounashetkeen. Voit myös pakastaa leipää ja ota sulamaan sinä aamuna, kun tarvitset evästä lounaalle. Katso resepti tästä.

Plain text

  • Et voi lisätä HTML-tageja.
  • Verkko- ja sähköposti-osoitteet muuttuvat linkeiksi automaattisesti.
  • Pitkät lauseet rivittyvät automaattisesti.