10 hyvää syytä syödä suomalaista superruokaa, kauraa

vihreä kaurapelto

Tässä blogipostauksessa kerron suomalaisesta kaurasta. Olen elänyt kauran kanssa koko elämäni: lapsuuteni maalaistalossa kaurapeltojen laidalla, työelämäni myllyssä ja nyt ruokaviestinnän yksityisyrittäjänä - ”kaurakirjailijana” - tein lähes 300-sivuisen teoksen kaurasta. Kaurassa on hurjan paljon hienoja ominaisuuksia. Kaura on todella terveellinen ja lisäksi hyvänmakuinen: pidän sen pehmeästä ja hiukan pähkinäisestä mausta. Kaura on tunnettu sen vatsaa hellivistä ominaisuuksistaan sekä monipuolisesta ravintoainekoostumuksestaan. Trendikkäästä kaurasta kaivataan uutta tietoa, käyttövinkkejä sekä reseptejä, sillä erilaisia kauratuotteita on tullut viime vuosina markkinoille huikeita määriä.

Kauran terveysvaikutuksiin on herätty ja niitä on tutkittu Suomessa jo muutama vuosikymmen, mutta hyötyjä on alettu tosissaan arvostaa vasta ihan viime vuosina, koska kotimaiset kasvikunnan tuotteet ovat tulleet koko ajan tärkeämmäksi osaksi ravintoamme. Yksi kauran parhaista ominaisuuksista on, että se sisältää liukoista kuitua eli beetaglukaania. Kauran proteiini- ja rasvakoostumus on suotuisampi kuin muiden kotimaisten viljojen. Kauran terveysominaisuudet ovatkin vertaansa vailla, koska kaura on saavuttanut ainoana suomalaisena elintarvikkeena neljä EU:n ja EFSA:n hyväksymää terveysväittämää.

lähde: KAURAkirja / Readme 2020

Kerron tässä blogijutussa yhteensä kymmenen hyvää syytä syödä suomalaista superruokaa, kauraa. Lisäksi annan runsaasti vinkkejä ja reseptejä kauran monipuoliseen käyttöön. Mikäli kiinnostuit aiheesta, löydät monipuolisia reseptejä sekä syvempää ja jäsennellympää tietoa kauran hienoista ominaisuuksista uudesta lähes 300-sivuisessa KAURA-kirjasta / Readme 2020. Siitä on tarkemmin tämän blogijutun lopussa.

lähde: KAURAkirja / Readme 2020

  1. Kauran loistava maku

Kaura ei ole enää pelkästään eläinten herkkua, sillä kaura on noussut supersuosituksi elintarvikkeiden raaka-aineeksi. Kauran mieto maku on luonnostaan kermainen, pehmeä, lievästi pähkinäinen. Kaura ei sisällä karvaita makuyhdisteitä, kun höyrytyksellä lopetetaan rasvan entsymaattinen pilkkoutuminen ja hapettuminen, jolloin kauran rasva ei pääse härskiintymään. Kauran maku luo mahdollisuudet sen monipuoliseen käyttöön.

Oatgoods-kauratortilloista valmistettu lasagne delikaura-, nyhtökaura tai kaurajauhistäytteellä on maukas vaihtoehto, joka on nopeampi valmistaa kuin perinteinen lasagne. Katso makuhermoja kutkutteleva Kauratortillalasagne -herkkuresepti tästä

Monille kauran maku tulee mieleen herkullisten kauraleivonisten kautta, muun muassa kaurakeksit on monille herkkua aina lapsuudesta vanhuuteen asti. Paljastan tässä idean, jossa iki-ihaniin kaurakekseihin pääsevät mukaan kotimaiset kuivat mustikat. Kekseihin parhaan rakenteen antaa kokonaisista leikkaamattomista kauranjyvistä valmistettu Iso kaurahiutale, jossa kauran suutuntuma ja aromi ovat ”täyttä jyvää”. Katso tästä resepti ja video, kuinka Mustikka-Kaurakeksit valmistettiin Terveys-messuilla Oivallusten keittiössä: 

2. Kaura on ekologista, ympäristöystävällistä ja sopii kestävän kehityksen ruokavalioon

Suomessa kasvava ravintorikas kaura tuottaa vaatimattomissakin olosuhteissa hyvän sadon, kaura kasvaa hyvin myös luomuna. Suomen puhdas maaperä on suuri hiilen varasto. Mikäli maaperä pääsee köyhtymään, se kiihdyttää ilmastonmuutosta. Kauran viljelijä pystyy osaltaan oikeilla ratkaisuilla torjumaan ilmastonmuutosta, turvaamaan luonnon monimuotoisuutta sekä estämään Itämeren tai järvien rehevöitymistä. Kauran viljely auttaa sitomaan typpeä pelloilta, joka osaltaan vähentää sen huuhtoutumista vesistöihin ja tukee näin kestävää ruoantuotantoa kiertotalouden ja hiilineutraaliuden tavoitteiden mukaisesti.

lähde: KAURAkirja / Readme 2020

Kauraa käytetään luonnostaan täysjyvänä ja kaurankuoret sopivat energiantuotantoon. Kauratuotteista saa kasvikunnantuotteeksi hyvin proteiinia suhteellisen pienellä hiilijalanjäljellä. Moni haluaakin syödä ympäristöystävällisesti. Se onnistuu esimerkiksi vaihtamalla riisi kokonaan tai edes osittain kauraan. Risoton tapaan kotimaisista viljaseoksista voi kokata ”kaurattoja” tai ”ohrattoja”. Valmistus aloitetaan suurimoiden kuullotuksella eli kuumentamalla suurimot pannulla tai kattilassa öljyssä läpikuultaviksi. Tähän Kanajauheliha-kauratto-reseptiin sopii hyvin Kaura-härkäpapurouheseos, joka on mainio täysjyväkaurasta ja härkäpapurouheesta valmistettu runsasproteiininen seos. Vaihtoehtoisesti voit käyttää tähän reseptiin Kaura+Riisiä, jossa puolet on täysjyväkauraa ja puolet pitkäjyväistä parboiled-riisiä. Katso ohje tästä

Ekologinen ja tarvittaessa myös vegaaninen nykyaikainen vaihtoehto ateriakokonaisuuksiin on punajuuresta ja Myllyn Paras Kaura-härkäpapurouheesta valmistettu kauratto. Kaurattoon käytettävän punajuuren tulee olla tuore juures - etikkapunajuuret eivät sovi tähän ruokaan. Voit valmistaa ruoan muistakin juureksista, kuten porkkanasta tai valkojuuresta. Risoton tapaan neste lisätään kaurattoon pikkuhiljaa kiehuvana. Katso herkullinen Härkäpapukauratto punajuuresta -resepti. 

3. Kaura on puhdasta lähiruokaa

Kaura kasvaa ja voi hyvin Suomen pelloilla – kotimaista kauraa on siis hyvin saatavilla. Eritoten Suomessa osataan kasvattaa laadukasta kauraa: vaaleaa ja kirkasta, suurijyväistä ja ohutkuorista. Viljelijät satsaavat mielellään kauraan, koska se pärjää vaatimattomana kasvina hienosti Suomessa. Meillä on kauran viljelyalueista maailman pisin valoisa aika ja kasvurytmi on intensiivinen ja nopea. Pakkaset tappavat sienitauteja ja tuholaisia, eikä meillä tarvitse käyttää torjunta-aineita niin paljoa kuin lämpimissä maissa.

Puhtaasta kaurasta valmistuvat terveelliset kaurapuurot ja myös pitkään kypsynyt uunipuuro. Perinteisen kaurapuuron voit valmistaa veteen tai maitoon tai niiden seokseen. Kokeile vaihteluna lempeää kaurajuomaa tai makoisaa suklaajuomaa. Mehupohjalla saat uuden ulottuvuuden puuroon. Kun keität puuroa pitkään, kauran terveellinen liukeneva kuitu eli beetaglukaani irtoaa parhaiten ja puuron rakenne on pehmeä vatsalle. Katso klassikko kaurapuuro.

Hunajainen kauraomenapuuro-reseptissä kerrotaan, miten valmistat puuron uunissa isoista kaurahiutaleista. Tiesitkö, että Iso kaurahiutale valmistetaan kokonaisista, leikkaamattomista kauran jyvistä, kun taas pikakaurahiutale valmistuu siten, että jyvä leikataan myllyssä hyvin ohuiksi viipaleiksi. Näistä ohuista viipaleita litistetään valssien välissä hyvin ohuita pikahiutaleita. Pikahiutaleet imevät nopeasti nestettä itseensä, jolloin ne kypsyvät keitettäessä jopa yhdessä minuutissa, kun taas ison kaurahiutaleen kypsymisaika on 15 minuuttia. Kaurahiutaleisiin voidaan valssata kiinni kauraleseitä, jolloin saadaan kuitupitoisia kaurahiutaleita.

4. Kaura on huokeaa ja ravitsevaa.

Kaura on halvempaa kuin liha, koska sen kasvatusketju on lyhyempi. Kasviproteiineihin nähden kauran proteiini on ravitsemuksellisesti korkealaatuista, koska kauraproteiinin aminohappoprofiili on korkea. Kauraproteiinissa on viljoista eniten eri aminohappoja ja varsinkin välttämättömiä aminohappoja on kasviproteiiniksi hyvin. Kauran proteiineista huomattavan suuri osa on globuliineja (70–80 %). Globuliinit ovat erityisesti tärkeitä kehon immuunipuolustuksen rakenneosia. Yhdessä palkokasvien, pähkinöiden ja siemenien kanssa kauran aminohappokoostumus vastaa lähes lihan aminohappokoostumusta, mutta on paljon huokeampaa.

Keitä annos kaura-härkäpapurouhetta, mausta se hyvin ja täytä sillä vihannekset, esimerkiksi paprikat tai kesäkurpitsat. Katso Paprikat Kaura-härkäpapurouhetäytteellä -resepti.

Tiesitkö, että voit valmistaa huokeat ja ravintorikkaat sipsit itse? Helpoiten se onnistuu Myllyn Paras Kaurainen-siemennäkkäri leivontaseoksesta. Kiehauta yhtä annosta eli noin 60 kpl sipsiä varten 3 dl nestettä ja sekoita siihen nopeasti Kaurainen-siemennäkkäri leivontaseos sekä öljy/rasva. Maku syntyy erilaisia nesteitä ja mausteita käyttäen. Voit valmistaa seoksesta erimakuisia naposteltavia, esimerkiksi punajuuri-, porkkana- tai juustosiemensipsit syntyvät tällä Siemennäkkärisipsit-ohjeella:

5. Kauratuotteista saa nopeasti syötävää ja se sopii monille

Kaura on vegaaninen ja luontaisesti gluteeniton. Valmistat siitä helposti herkullisia naposteltavia. Tee vaikka Kaurakarkkeja, joihin ei tarvita muita viljoja kuin kauraa. Mikäli haluat herkuista keliaakikoille sopivia, valitse gluteenittomia tuotteita: osta siis gluteenittomia kauratuotteita ja varmista se niiden pakkauksesta. Tämän reseptilinkin kauralese ja pikakaurahiutale eivät ole gluteenittomia, mutta ne ovat vehnättömiä eli jos kyseessä ei ole keliakia, niin tuotteet sopivat. Lisäksi tähän karkkitaikinaan tarvitaan tummaa suklaata (tarkista tarvittaessa, että on gluteenitonta ja vegaanista) ja kuivattuja marjoja. Reseptillä valmistat helpolla vegaanisia herkkuja, katso tästä

6. Hyvin ravitseva kaura on ravitsemuksellisesti monipuolinen

Tiesitkö, että 100 g kaurahiutaleita sisältää

  • proteiinia, n. 14 g
  • runsaasti kuituja, n. 10 g: liukoista (=beetaglukaania) n. 4,1 g ja liukenematonta n. 4,6 g
  • kasvirasvaa n. 7,2 g: öljyhappoja n. 40 %, linolihappoja n. 40 %, alfalinoleenihappoa n. 1,3%
  • sinkkiä 3.6 mg, rautaa 4.7 mg ja magnesiumia 142.0 mg, mangaania 4,3 mg, kaliumia 414.0 mg ja fosforia 471.0 mg, B-vitamiineja: tiamiinia (B1) 0.33 mg, riboflaviinia (B2) 0.09 mg, niasiinia (B3) 0.8 mg (4,3 NE), pantoteenihappoa (B5) 0,71 mg, pyridoksiini (B6) 0.13 mg ja biotiinia (B7) 24,6 µg
  • vapaita radikaaleja tuhoavia antioksidantteja, kuten avenantramideja (vain kaurassa), E-vitamiinia 0.8 mg, seleeniä 12.0 µg ja fenoleita

lähde: KAURAkirja / Readme 2020

Myllyn Paras OATGOODS-tuotteilla ja niistä valmistetuilla ruoilla täytät vatsan terveellisesti. OATGOODS on täysjyväkaurasta ja rypsiöljystä paahtamalla valmistettu luonnollinen ja monikäyttöinen aines, jossa on täysjyväkauran ja rypsiöljyn hyvinvoinnille tärkeät ominaisuudet. Jos et vielä tunne näitä uutuuksia, löydät tuotteista enemmän tietoa täältä

OATGOODS-tuotteita on helppo käyttää ja niistä suurin osa sopii syötäväksi sellaisenaan. Voit valmistaa niistä myös ruokia: leivo esimerkiksi herkullisia OATGOODS-sämpylöitä, joihin tulee maistuvaa rakennetta ja suutuntumaa OATGOODS-myslin avulla. Tässä on OATGOODS Myslisämpylät -resepti:

OATGOODS- tuotteilla saat vaihtelua pääruokiin, voit valmistaa esimerkiksi risottoa tai tortilloja. Tortillojen sisään voi kätkeä monenlaisia maistuvia herkkuja, tässä olen laittanut täytteeksi broilerin fileesuikaleita ja kidneypapuja. Myllyn Parhaan uudet OATGOODS Kauratortillat ovat markkinoiden ainoita tortilloita, jotka sisältävät kauraa (23% viljaraaka-aineista). Katso OATGOODS Kanatortillat -resepti tästä

7. Kaura laskee kolesterolia ja pitää yllä hyvää kolesterolitasoa

Kauran rasva sopii kolesterolista kärsivälle ja kauran kuitu estää kolesterolin imeytymistä elimistöön. Kauran beetaglukaanin (3 g /vrk) on havaittu vähentävän jo lyhyen käytön jälkeen kokonaiskolesterolin ja LDL-kolesterolin määrää. Itse leivotut runsaasti kauraa sisältävät sämpylät ovat terveellinen valinta. Tässä Kaurasämpyläsolmut- reseptissä taikinaan on upotettu 7 dl kauralesettä. Katso ja testaa, miten se on mahdollista.

8. Kaura täyttää vatsaa ja hillitsee verensokerin heilahteluja

Kuidut tuovat vatsaan kylläisyyden tunnetta, joka auttaa siihen, että ei ole jatkuvasti nälkä. Kauran kuidut auttavat vähentämään veren glukoosipitoisuuden kohoamista. Lisäksi tasaisena pysyvä verensokeri hillitsee liiallista syömistä ja ehkäisee näin painonnousua.

Tuorepuurot ovat monille hyviä nälän loitolla pitäjiä. Tuorepuuro syntyy turvottamalla hiutaleita ja leseitä marjasurvoksessa ja rahkassa tai vastaavissa aineissa. Tuorepuuron voi tehdä etukäteen illalla jääkappiin, jos tuntuu, ettei jaksa aamulla valmistaa aamupalaa. Samoilla aineksilla syntyy smoothie, tällöin nestemäisiä aineita tarvitaan enemmän. Kun laita puuroon pienen määrän lempiaineita, puuro toimii mainiosti myös välipalana herkkujen korvaajana. Herkullinen lakritsi-suklaapuuro aloittaa aamun mieltä hellivästi, kun teet puuron käyttäen chia-siemeniä ja Kaura-Tattarihiutaleita. Katso Lakusuklainen chia-kaura-tattaripuuro -resepti tästä.

Kauramuffinit voivat olla myös suolaista järkevää syötävää. Nämä Kauramuffinit on tehty tummiin jauhoihin ja mukana on myös kaurahiutaleita. Voit lisätä joukkoon myös kasviksia tai vaikkapa sieniä. Terveysmessuilla 2011 leivoimme näitä muffineita silloisen Hyvä Terveys -lehden päätoimittaja Taina Riston kanssa. Katso videolta alta, kuinka Kauramuffinit syntyivät Terveysmessuilla 2011 Oivallusten Keittiössä tästä

9. Kaura edistää suolen toimintaa ja tukee suoliston mikrobiostoa

Kaura, sen liukenemattomat kuidut yhdessä liukoisen kuidun kanssa lisäävät ulostemassaa ja auttavat vatsan hyvinvointia. Näin suoli toimii paremmin eikä ummetusta ilmene niin helpolla. Hyvin toimiva ruoansulatus ylläpitää terveyttä ja ehkäisee suolistosairauksia, sillä ulostemassassa mahdollisesti olevat haitalliset aineet laimenevat ja poistuvat nopeammin elimistöstä. Kuituja syötäessä tulee muistaa nauttia runsaasti vettä.

Valmista itsellesi helppo Kuitupitoinen välipalaherkku jogurtista, rahkasta, leseistä ja marjoista. Käytä siihen kauraleseitä tai Kuidukas Kolmen Viljan Leseseosta, joka valmistetaan sekoittamalla kaura-, ruis- ja vehnäleseet yhteen. Näin saadaan samaan kaikkien kolmen viljan leseiden parhaat terveysominaisuudet ja hurjasti kuitua: 30 g / 100 g. Katso nopeasti valmistuva ohje.

KARU-Luumupaistos on todella fiksua syötävää esimerkiksi illalla, kun halutaan suoliston toimivan aamulla, sillä mukana on nimensä mukaisesti kauraa, ruista ja luumua. KARU nimi tulee Pikakaura-Ruishiutaleesta, joka on runsaskuituinen hiutalesekoitus. KARU valmistetaan hyvälaatuisista kauran ja rukiin jyvistä, jotka puhdistetaan, leikataan, esikypsytetään ja litistetään ohuiksi hiutaleiksi.

Katso video ja ohje, kuinka Mikael Fogelholm valmisti tämän paistoksen Oivallusten keittiössä Terveys-messuilla tästä

10. Ravitsemuksellisesti monipuolisesta kaurasta on tarjolla valtavasti erilaista syötävää

Kaurasta valmistetaan hiutaleita, leseitä, jauhoja, leipiä, proteiinipitoisia lihankaltaisia ruokavalmisteita, juomia, levitteitä, kerman, kermaviilin, rahkan, jogurtin ja jäätelön kaltaisia kauravalmisteita sekä snackseja ja kauraöljyä. Ja taasen näistä voi valmistaa mitä moninaisempia ruokia.

Tiesitkö, että voit tehdä puurosta risoton tyylistä pikalounasta kulhoon? Hiutaleita käyttämällä syntyy nopeasti ruokaisa lounaspuurokulho. Tässä on esimerkki, joka on huokea ja ilmastoystävällinen, sillä reseptiin on käytetty kotimaisia Myllyn Paras hiutaleita ja itse poimittuja sieniä / juureksia. Voit valmistaa tämä lounaspuuron kaurahiutaleista tai neljän viljan hiutaleista, joista osa on kauraa: Suolainen lounaspuurokulho sienillä ja juureksilla

Tunnetko jo Pyöreän Kauramurotaikinan? Taputtele sulanut taikina pyöreän piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. Käytä täytteeseen karviaisia tai korvaa ne raparperipaloilla. Niiden kirpeys taitetaan tässä reseptissä marengin makeudella. Katso herkullinen Karviaispaistos-ohje satokautta odotellessa:

Olen nyt kertonut sinulle kymmenen hyvää syytä syödä kauraa. Mikäli haluat fiilistellä lisää, löydät ja voit tilata kauniin Kaurakirjan upeine kuvineen sekä monipuoliset 100 kaurareseptiä esimerkiksi Adlibriksen sivuilta täältä.

Kaurakirja ja kori kauratuotteita on mitä mainioin kesälahja tai mökkitulijainen ja ennen kaikkea ihana muistaminen läheiselle.

 

Plain text

  • Et voi lisätä HTML-tageja.
  • Verkko- ja sähköposti-osoitteet muuttuvat linkeiksi automaattisesti.
  • Pitkät lauseet rivittyvät automaattisesti.