27.11.2021

Pariisin Eiffel-torni ja Jouluinen valokyltti – näillä voitettiin Piparinleivonnan SM-kultaa

Suomen taitavimmat piparileipurit löytyivät Vantaalta ja Joensuusta. Moderni lähestymistapa siivitti voittoon molemmissa sarjoissa.

Xmas tiedotekuva
Aikuisten sarjan voittajatyö Jouluinen valokyltti. Valaisu toi työhön ratkaisevan wow-efektin.

Järjestyksessä yhdestoista Piparinleivonnan SM-kilpailu järjestettiin lauantaina 27.11. jo toisen kerran virtuaalisena pandemiatilanteen vuoksi. Finalistit leipoivat yhtä aikaa kotikeittiöissään eri puolilla Suomea ja tuomaristo seurasi kilpailijoiden työskentelyä videopuhelun välityksellä.

Tuomaristo piti tehtäväänsä vaikeana, sillä taso oli korkea ja kisa hyvin tasaväkinen molemmissa sarjoissa. Tuomareille esiteltiin niin perinteisiä kuin moderneja kilpailutöitä. Piparinleivonnan SM-kilpailuihin osallistui sekä aikuisten että nuorten kilpailussa jo vuosia leivontaa harrastaneita sekä erilaisissa kilpailuissa palkittuja leipureita. Tuomaristo kehui leipureiden tasaisen varmaa työskentelyä. Kaikki työt olivat taidokkaita ja keskenään hyvin erilaisia.

Alle 20-vuotiaiden sarjan parhaaksi leipuriksi valittiin Joensuusta kotoisin oleva 17-vuotias Anniina Hyvärinen teoksellaan Pariisin Eiffel-torni.

Image removed."Kilpailutyöni ei ole varsinaisesti jouluinen, sillä mielestäni tuoksuvat piparit kuuluvat kaikille elämänkatsomuksesta riippumatta. Koska rakastan luontoa ja matkustamista, halusin tehdä herkän työn, joka vie ajatukset kauniiseen Pariisiin”,  Hyvärinen sanoo.

Tuomaristo ihasteli erityisesti työn herkkyyttä sekä kaunista ja viimeisteltyä työnjälkeä. Koskettava tarina loi universaalia joulutunnelmaa.

SM-finaalia tuomaroivat Myllyn Parhaan kehitysjohtaja ja kondiittorimestari Iiro Heinonen, Hellapoliisi-sivustoa ylläpitävä Kati Jaakonen sekä vuoden 2020 Piparinleivonnan nuorten SM-voittaja ja Someleipuri 2021 Maija Vuonokari.

"Anniina Hyvärisen hauras ja herkkä Eiffel-torni seisoo tukevasti jalustallaan kuin esikuvansa toisessa maailmansodassa. Lisäksi paiston onnistuminen ja keittiön siisteys vaikuttivat kisan voittoon", 10 vuotta kisaa tuomaroinut Iiro Heinonen kiittelee.

Toisen sijan nuorten sarjassa nappasi Ella Pärssinen teoksellaan Love Birds -käkikello.

Kunniamaininnan kilpailussa sai Eveliina Huikkalan Kettu ja pupu -reliefin koskettava ystävyyttä ja yhdenvertaisuutta korostava joulutarina.

Kilpailijoiden raaka-aineena oli Myllyn Parhaan valmistama Laktoositon Piparitaikina, joka on virallinen kisataikina. Myllyn Paras on Suomen johtava pipari- ja torttutaikinan valmistaja, ja kiivaimpaan joulusesonkiin varaudutaan Hyvinkäällä ympäri vuoden.

Jouluinen valokyltti toi aikuisten sarjan voiton

Piia Hjelt voitti aikuisten sarjan teoksellaan Jouluinen valokyltti. Toiseksi sijoittui Oulusta kotoisin oleva Ella Pärssinen työllään Jouluflyygeli.

"Idea kilpailutyöhöni lähti perinteisestä joululyhdystä ja minulle tärkeästä tunnelmavalaistuksesta. Urbaani valokyltti tuo jouluvalot nykypäivään", Piia Hjelt kertoo.

Piia Hjelt leipoi lapsuudessaan paljon äitinsä kanssa, mutta omat lapset ja heidän lastenkutsunsa ovat haastaneet kotileipuria vuodesta 2006. Uusia haasteita hän odottaa myös SM-mestaruudeltaan.

“Piia Hjeltin siivitti voittoon uusi ja moderni lähestymistapa piparinleivontaan. Silti työ kunnioitti piparia ja taikinaa. Valaisu toi työhön myös ratkaisevan wow-efektin”, Iiro Heinonen kehui voittajatyötä.

Finaalissa kilpailijat toteuttivat vapaamuotoisen työn, jonka tekemiseen oli aikaa 120 minuuttia. Annetussa ajassa finalistit piirsivät kaavat, leipoivat pipariosat, paistoivat ne, jäähdyttivät, kokosivat ja koristelivat luomuksensa. Leivontavälineitä, piparitaikinaa ja koristelutarpeita sai käyttää kilpailussa rajoitetusti.

Aikuisten ja nuorten sarjojen voittajat saavat kunnian toimia Myllyn Parhaan #Someleipureina vuoden 2022 ajan. Someleipurit tekevät säännöllisesti inspiroivia sisältöjä yrityksen kanaviin sekä innostavat resepteillään Myllyn Parhaan someseuraajia.

Nuorten sarjan voittaja: Pariisin Eiffel-torni – Anniina Hyvärinen, Joensuu

2. sija: Love Birds -käkikello – Ella Pärssinen, Söderkulla

Muut nuorten sarjan finalistityöt:

Joulusieppari – Veera Vuorentausta, Lempäälä

Kettu ja pupu – Eveliina Huikkala, Kauvatsa

Lapinkota – Milla Taival, Kuusamo

Aikuisten sarjan voittaja: ­ Jouluinen valokyltti – Piia Hjelt, Vantaa

2. sija: Joulufyygeli – Elina Kujala, Oulu

Muut aikuisten sarjan finalistityöt:

Joululeipomo – Kati Lehto, Kangasala

Joulutohina – Emma Oinonen, Lieksa