Lounaalla suositaan kasviksia

pasta_kana_salaatti

Järjestimme Myllyn Paras Reseptiklubi -uutiskirjeen tilaajille lounasaiheisen kyselyn, jossa palkintona oli kolme kappaletta 60 € arvoisia tuotepaketteja. Arvoimme voittajat ja palkinnot menivät tällä kertaa Jyväskylään, Poriin sekä Kauttualle. Kysyimme vastaajilta, millaisia tottumuksia heillä on lounasruokailun suhteen.

Vastaajista 72% kertoi syövänsä lounasta joka päivä ja 18% syövät lounasta satunnaisesti. Reilu puolet vastaajista (56%) syövät lounaaksi lämpimän ruoan ja 32% nauttii mieluiten lounaaksi jotain kevyttä kuten lämpimän tai kylmän salaatin. Lopuille vastaajista sämpylä ja kahvi tekevät tehtävänsä lounaalla.

Lähes puolille (48% vastaajista) lounastauko on sosiaalinen tapahtuma, jossa ehtii vaihtamaan kollegan kanssa kuulumiset. 36% vastaajista haluavat nauttia lounaansa omassa rauhassa esimerkiksi lehteä selaillen tai uutisia lueskellen. Vastaajista 15% syövät lounaan pikaisesti työn ohessa.

Vain 7% vastaajista oli sitä mieltä, että torstai on aina hernekeittopäivä. Loput vastaajista haluavat syödä monipuolisesti ja vain satunnaisesti herkutella hernekeitolla ja pannukakulla torstaisin.

 

Kysyimme vastaajilta mistä hyvä lounas koostuu ja mitä komponentteja se sisältää. Monilla vastaajista tärkeimmät elementit olivat ruoan terveellisyys, monipuolisuus sekä painotus kasviksissa. Tässä muutama vastaus:

”Ravintoympyrän mukaan rakennettu eväspaketti on paras. Kasviksia ja lämmintä ruokaa sopivassa suhteessa. Kesäkuumalla myös salaatti on ok, mutta silloin pitää syödä kunnollinen lämmin ruoka illalla.”

”Menen terveys edellä. Siksi 200g kasviksia, proteiinin lähdettä sopivasti (Kanan rintafile) ja hyvä salaatinkastike. Myös Kaura tai kasvisleipä kuuluu kombooni.”  

”Minulle sopii kunnon ateria, jossa on tarpeeksi proteiinia, melko niukasti hiilihydraattia ja paljon kasviksia.”

”Mielestäni paras lounasruoka on itsetehtyä ja se sisältää paljon ravintoaineita. Lounaassa on paljon kasviksia ja ennenkaikkea sen pitää maistua herkulliselta! Se sisältää proteiinia (kala, kana, kalkkuna, linssit, pavut...), hiilihydraatteja ja rasvoja jotta sen avulla jaksaa työpäivän loppuun.”

"Jokin kevyt lämmin ruoka, esim. sosekeitto tai täytetty lämmin patonki. Jälkiruuaksi hedelmä ta smoothie. "

"Ruokaisaa salaattia ja siemennäkkileipää - juomaksi raikasta lähdevettä!"

Plain text

  • Et voi lisätä HTML-tageja.
  • Verkko- ja sähköposti-osoitteet muuttuvat linkeiksi automaattisesti.
  • Pitkät lauseet rivittyvät automaattisesti.