Sari on uusi Suomen Mestari!

Myllyn Paras Piparinleivonnan Suomen Mestaruuskilpailut järjestettiin neljännen kerran Lempäälän Ideaparkissa lauantaina 13.12.2014. Upeasti koristeltu keskusaukion joulutori antoi kilpailulle juhlavat puitteet. Ideaparkin perinteikäs ja mahtava piparkakkukaupunki kiinnosti myös kilpailun seuraajia.

2014 Piparinleivonnan SM piparitalokaupunki

Kisapäivä alkoi Lempäälän seudun partiolaisten opastaessa lapsia piparkakkujen koristelussa - heidän joukostaan nousee tulevaisuuden piparinleivonnan taiturit!

2014 Piparinleivonnan SM koristelu

Kilpailun alkuvalmisteluiden aikana laulaja Kyösti Mäkimattila johdatti katsojat joulutunnelmaan esittämällä sikermän suomalaisia ja kansainvälisiä joululauluja. Kyöstin faneja oli saapunut katsomaan esitystä ja osa katsojista osti pukinkonttiin Kyöstin uuden joululevynkin.

2014 Piparinleivonnan SM Kyösti Mäkimattila laulaa

Piparinleivonnan Suomen Mestaruuskisojen finaaliin saapui neljä osallistujaa ympäri Suomea. He olivat osallistuneet kilpailuun lähettämällä Iltalehden kilpailusivulle kuvan tekemästään pipariluomuksesta. Neljän viikon ajan yleisö oli saanut äänestää viikon parhaat ehdokkaat. Näistä ehdokkaista raati valitsi finaaliin osallistujat. Finaalissa kilpailijoilla oli 90 minuuttia aikaa valmistaa kilpailutyönsä ilman valmiita kaavoja tai muotteja Myllyn Paras Perinteinen Piparkakkutaikinasta tai Laktoositon Piparitaikinasta.

2014 Piparinleivonnan SM kilpailijat

Luomukset paistettiin Ideaparkin Expertin lainaamilla uuneilla ja huolimatta uteliaista katsojista kukin finalisti pystyi keskittymään loistavasti suoritukseensa. Tuomaristona toimi Kyösti Mäkimattila, Myllyn Paras Oy:n tuotekehittäjä, leipuri- ja kondiittorimestari Iiro Heinonen, Iltalehden toimittaja Annika Eronen sekä Ideaparkin Pia Nokkala. Tuomaristo kertoi kilpailutöiden järjestykseen laittamisen olleen äärimmäisen haastavaa, koska finaalityöt olivat niin erilaiset.

2014 Piparinleivonnan SM tuomaristo

Piparinleivonnan Suomen Mestariksi vuonna 2014 leivottiin kajaanilainen Sari Juntunen, jonka kilpailutyö oli yksityiskohtainen leivinuuni ja pirtinpöytä, jonka äärestä piparinleipoja oli juuri poistunut, olipa pari hiirtäkin käyttänyt tilaisuutta hyväkseen ja hypännyt maistamaan piparitaikinaa. Sari kertoi että työn valmistuminen aikataulussa oli haastavaa, esimerkiksi työn pohja eli pirtin lautalattia pääsi uuniin vain puoli tuntia ennen kilpailun määräaikaa.

2014 Piparinleivonnan SM Sari Juntunen

Toiseksi tullut Rita Hiltunen rakensi ilman kaavoja komean tuulimyllyn, jonka siipien näyttävyyttä kilpailun juontaja, ruokaviestinnän ammattilainen Arja Elina Laine ihaili juuri ennen kilpailun tulosten ratkeamista. Rita kertoi että oli harjoitellut myllyn rakentamista vain kerran aikaisemmin ja kertoi olevansa vasta-alkaja piparinleivonnassa!

2014 Piparinleivonnan SM Rita Hiltunen

Finaalin kolmas Taru Lehtisen kilpailutyön aihe oli jokaisen lapsenmielisen mieleen, rakentuihan Tarun taitavista käsistä upea lumen kevyesti peittämä Joulupukin postilaatikko! Joulupukki oli saanut valtavasti kirjeitä, koska muutama kirje oli jäänyt laatikon ulkopuolellekin.

2014 Piparinleivonnan SM Taru Lehtinen

Finaalin neljännen taiturin Annin piparkakkuluomus edusti modernimpaa suuntaa. Hurmaava muffinssipariskunta oli istahtanut puiston penkille lahjojen kera - liekö jouluruuhka väsyttänyt herkut?

2014 Piparinleivonnan SM Anni Nieminen

Mikäli matka vie Ideaparkiin vielä ennen loppiaista, voi kilpailutöitä ihastella siellä yhdessä Piparkakkukaupungin kanssa.

2014 Piparinleivonnan SM kaikki kilpailutyöt

Myllyn Paras ja Iltalehti toivottavat kaikille finalisteille sekä muille kilpailuun osallistuneille herkullista Joulua ja Antoisaa Uutta Vuotta!

2014 Piparinleivonnan SM finalistit ja työt

Katso videotaltiointi tapahtumasta!

Myös Iltalehti uutisoi kilpailusta, lue lisää Iltalehden nettisivuilta.