Maailman parhaat lettukemut ja vauhdikkaat lettuvideot

Suomen 4H-liiton vuoden 2012 kotitalouskisassa järjestettiin lettukestejä ja kuvattiin YouTubeen letunheittovideoita. Myllyn Paras Oy:n kanssa yhteistyössä järjestetty kilpailu innosti ison joukon lapsia ja nuoria letunpaistoon. Myllyn Paras lahjoittaa molempien sarjojen parhaimmille upeat palkinnot – kummankin sarjan voittajat kuittaavat tonnin! Myös muille kisassa menestyneille on luvassa erinomaisia palkintoja: kummankin sarjan  toinen ja kolmas saavat komeat Myllyn Paras -lettupannut ja neljäs ja viides Myllyn Paras - tuotepaketin, jotka innostavat lapsia ja nuoria jatkamaan lettujen paistamista.

Lettukemuista iloa isolle joukolle

Alakouluikäisten kilpailusarjassa tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa maailman parhaat
lettukemut. Sarjaan osallistui yhteensä noin 150 lapsiryhmää ympäri Suomea.

Voittajaksi raati valitsi Tuuloksen 4H-kokkikerhon, jonka järjestämät lettukemut olivat paljon muutakin kuin juhlat. Niitä edelsi huolellinen valmistautuminen, johon kuului mm. vieraiden kutsuminen, ruokalistan laatiminen, koristeiden askarteleminen ja monipuolisen ohjelman suunnittelu. Koko kerho osallistui yhteiseen projektiin, ja lopputulos oli upea. Nämä varmasti olivat maailman parhaat lettukemut – ainakin kaikkien osallistujien mielestä!

Muille palkintosijoille valittiin: Silja Rautio, Limingan 4H-yhdistys (2. sija), Mommilan asemanseudun 4Hkerholaiset, Hausjärven 4H-yhdistys (3. sija), Käännän kätevät 4H-kerho, Kalajoen 4H-yhdistys (4. sija) ja Rautiosaaren 4H-kerho, Rovaniemen 4Hyhdistys (5. sija).

Vauhdikkaat letunheittovideot

Yläkoululaisille ja sitä vanhemmille suunnatussa Letunheiton mestaruus -sarjassa nuoret
harjoittelivat letunheittoa ja kuvasivat harjoituksista videoita YouTubeen. Kilpailuvideoita julkaistiin noin kolmekymmentä.

Voittajaksi raati valitsi Tillintalliaiset Hankasalmelta. Ryhmään kuuluvat Laura Laitinen, Anni Honkonen, Sara Laitinen, Eeva Honkonen ja Sandra Suomäki. Voittajavideossa oli positiivinen tunnelma ja yksinkertainen idea, joka välittyi katsojalle nopeasti. Eriväriset letut pitivät yllä katsojan jännitystä, kunnes lopuksi niistä muodostuu hienosti toteutettu maailman kartta. Videon idea oli hauska,ja se tuo esiin lettujen monikulttuurisuutta: erilaisia letunkaltaisia ruokalajejahan syödään ympäri maailmaa. Lettujen syöminen yhdistää sekä ystäviä että eri kansallisuuksia!

Muille palkintosijoille valittiin: Karoliina ja Andreas, Kempele (2. sija), Veera ja Fanni, Rovaniemi (3. sija), Tikki ja Wanhakop, Hämeenlinna (4. sija) ja Utajärven heppakerholaiset (5. sija).

Kaikki videot löytyvät 4H Suomen YouTube-kanavalta soittolistalta Lettu 2012:

Videokisan raatiin kuuluivat Myllyn Paras Oy:n viestintäpäällikkö Arja Savela, elokuvakasvattaja Paola Dadda, projektisuunnittelijat Heikki Lauha ja Marcus Lundqvist verkkonuorisotyön valtakunnallisesta kehittämiskeskus Verkestä sekä toimittaja-tiedottaja Jutta Setälä ja kehityspäällikkö Virpi Skippari Suomen 4H-liitosta.

Kirjoittaja: Jutta Setälä, Suomen 4H-liitto

Lisätietoja: www.myllynparas.fi