Linda Järvinen on uusi Piparinleivonnan Suomen Mestari!

Piparinleivonnan Suomen Mestaruus -kilpailu järjestettiin nyt jo viidennen kerran. Lempäälän Ideaparkin tapahtumatorilla lauantaina 12.12. pidetty finaali oli täynnä tiukkaa taistoa, luovuuden kukoistusta ja viime hetken pelastuksia.

Finaaliin osallistuivat Linda Järvinen Pohjankurusta, Marita Kiiski Verlasta, Jarmo Kuittinen Kuopiosta, Marika Löfgren Turusta ja Maria Ollonberg Ikaalisista. Paikka finaaliin heltisi lähettämällä kuva Myllyn Paras -nettisivuille. Sivustolla kävijöiden oli mahdollista äänestää mieleistään työtä ja sen avulla raati pystyi alustavasti valitsemaan finalisteja kilpailun parhaimmistosta. Myös viime hetkellä kisaan osallistuneilla oli mahdollista päästä mukaan raadin äänillä. Finaalissa kilpailijat saivat tehdä vapaamuotoisen työn, aikaa työn tekemiseen alusta loppuun oli vain 1,5 tuntia. Mukaan sai ottaa pikeeriä koristeluun sekä kaksi koristeluainetta. Mahdolliset kaavat tuli piirtää kilpailun aikana.

Piparinleivonnan SM 2015

Voiton tiukassa kisassa vei kotiin Linda Järvinen, jonka puussa sijaitseva pyöreä mökki oli tuomariston mielestä ihana, innovatiivinen, taidokkaasti tehty ja lapsia kiehtova fantasia-aihe. Linda on itseoppinut kondiittori, jonka korkea ammattitaito näkyy vapaalla kädellä tehdystä voittotyöstä. Kilpailun aikana saatiin seurata muun muassa, miten Linda taivutti juuri uunista otettuja palasia lämpiminä muotoonsa juuri haluamallaan tavalla.

Linda Järvinen

Herkullinen leivostarjotin oli toiseksi tulleen Marika Löfbergin taidonnäyte. Tämän työn kohdalla nähtiin kilpailun kiperimmät hetket, kun tarjottimen jalka katkesi kilpailun tiimellyksessä useamman kerran. Marika kertoi, että oli harjoitellut kilpailutyötä muutaman kerran, mutta ei ihan loppukoristeluihin asti. Sen vuoksi piparisilla leivoksilla ja joulutortuilla lastattu painava tarjotintaso ei ollut pysyä jalustan päällä. Marika hallitsi hermonsa hienosti ja koristeli työn valmiiksi ihan kilpailun viime sekunteihin asti.

Marika Löfgren

Kilpailun kolmannen sijan valloitti finaalin ainoa miespuolinen osallistuja, Jarmo Kuittinen. Työkseen moottoripyöriä myyvä kuopiolainen oli osallistunut kilpailuun äitinsä kehotuksesta. Miehinen ote näkyi niin kilpailupuheissa kuin kilpailutyössä. Jarmon taitavissa käsissä syntyi Suomen jääkiekkomaajoukkueen leijonatunnus, tunnuksen taustatukena oli Teemu Selänteen pelinumero sekä jääkiekkomaila. Tuomaristo antoi Jarmolle kunniamaininnan vahvasti teemoitetusta työstä ja tarkasta toteutuksesta.

Jarmo Kuittinen

Finaalin neljäs palkinto annettiin Marita Kiiskelle, jonka kaunis joulukynttilä-asetelma on upea, vaikkapa joulupöydän koristeeksi käyvä idea. Piparitaikinan ja pikeeriin lisäksi Marita käytti työssään koristemarjoja, jotka kauniisti korostivat asetelman jouluisuutta.

Marita Kiiski

Finaalin viides sija kertoi kilpailun kovasta tasosta, Maria Ollonbergin hurmaavan punaposkiset enkelit esityslavalla olivat etenkin lasten tarkkailun kohteena. Marian asetelman taakse vapaalla kädellä kirjoittamat Enkeli taivaan -virren viimeisen säkeistön sanat syntyivät ammattitaitoisesti ja näyttävästi toteutettuna. Enkeleiden lauluvihoissa oli syötävästä paperista elintarvikevärillä kirjoitetut sivut, jotka antoivat työlle viimeistellyn vaikutelman.

Maria Ollonberg

Piparinleivonnan Suomen Mestarin valitsi raati, johon kuuluivat Myllyn Paras Oy:n tuotekehittäjä, leipurimestari ja kondiittorimestari Iiro Heinonen, tilaisuuden juontaja Kimmo Vehviläinen, ruokaviestinnän ammattilainen, kotitalousopettaja Arja Elina Laine sekä Ideaparkin edustajana Ideaparkin kauppiaat ry:n puheenjohtaja Tapani Hakala.

Tuomarit

Finaalin kuvat ovat ladattavissa Myllyn Paras Oy:n kuvapankista osoitteesta http://imagebank.myllynparas.fi. Kuvakokoelma löytyy kuvapankin vasemmasta alakulmasta nimellä Piparinleivonnan SM-kisat 2015. (Sisään kuvapankkiin pääsee suoraan klikkaamalla kirjaudu-painiketta, tunnukset on valmiiksi annettu).

Tilaisuudesta kuvattu video julkaistaan Myllyn Paras -nettisivuilla viikolla 51.

Linda Järvinen

Markkinointipäällikkö Johanna Kemppinen, GSM 044 312 2037, johanna.kemppinen at_merkki.gif : 1Kb myllynparas.fi
Mediakoordinaattori Tanja Suominen, GSM 044 328 1160, tanja.suominen at_merkki.gif : 1Kb myllynparas.fi