Food For Media 2013: Myllyn Paras -tuotteilla arjesta ja juhlasta helposti herkullisempi

Riisipiirakassa maistuu ohra, pastassa peston ja chilin maut

Lämpenevät viikonloput ovat mainiota aikaa kutsua perhe ja ystävät koolle kesäiselle brunssille. Myllyn Paras -tuotteiden avulla herkulliset tarjottavat syntyvät nopeasti ilman suurta vaivaa. Tänä vuonna kesäbrunssin perinteiset maut saavat uudenlaista jujua, kun ne yhdistetään täyteläiseen avokadoon.

Terveellisestä ohrasta makua rapeakuoriseen riisipiirakkaan

Paistovalmis Riisi-Ohrapiirakka on Myllyn Paras leivonnaispakastevalikoiman uusin tulokas. Riisi-Ohrapiirakka on perinteisen muotoinen, kasviöljyllä leivottu piirakka, jonka mehevä riisitäyte saa lisämakua ohrasta. Rapeakuorinen piirakka on sekä helppo tarjottava juhlaan että nopea välipala arkeen; se ei vaadi erillistä sulatusta, vaan 15–20 minuutin paisto uunissa riittää. Lisätyn ohran korkeiden kuitu- ja proteiinipitoisuuksien ansiosta Riisi-Ohrapiirakka on myös perinteistä riisipiirakkaa terveellisempi vaihtoehto. - Piirakoista saa entistäkin mehevämpiä voitelemalla ne heti uunista ottamisen jälkeen kuumalla maitoseoksella. Kokeile lisäksi piirakoiden päällä perinteisten levitteiden sijasta raikasta avokadomoussea, vinkkaa Myllyn Paras Oy:n viestintäpäällikkö Arja Savela.

Kotimainen ohra on terveellistä lähiruokaa

• Suomen vanhin viljakasvi
  • Kotimaisuutensa vuoksi ekologinen valinta
  • Runsaasti kuitua: 11,5 g /100g
  • Runsaasti proteiinia: 11,0 g / 100g

Pestopasta ja Tomaatti-Chilipasta – kuitua, makua ja väriä

Myllyn Paras -makupastat helpottavat ruoanlaittoa. Makupastojen käyttö on kiireenkin keskellä kätevää, sillä peston tai chilin makuinen pasta on valmis tarjoiltavaksi seitsemässä minuutissa ilman, että siihen tarvitsee lisätä mitään itse. Pastat sopivat sekä lisukkeeksi että osaksi ruoanlaittoa esimerkiksi salaatteihin, paistoksiin, patoihin ja keittoihin. Myllyn Paras Pestopasta on penne-kuvioinen makaroni, johon on lisätty mehevää pestomaustetta. Täyteläisen peston maun lisäksi mauste antaa kauniin, keväisen vihreän värin. Myllyn Paras Tomaatti-Chilipasta on fusillimakaronia, joka valmistetaan hiivaleipävehnäjauhosta, tomaattichilimausteesta ja vedestä. Hiivaleipävehnäjauho sisältää lähellä jyvän kuorta olevat ravintorikkaat osat, joten Tomaatti-Chilipasta on kuitupitoisempaa kuin tavallinen makaroni. 80 gramman annos sisältää 4,8 grammaa kuitua. Tällä pastalla ruokaan saa siis loihdittua säväyttävää chilin makua, punaista väriä sekä hyvää tekevää kuitua.

– Täydellinen tarjottava brunssille on helppo ja värikäs makupastasalaatti, jossa peston ja chilin vastapainona maistuu pehmeä avokado. Salaattiin tulevaa pastaa kannattaa keittää hieman vähemmän aikaa kuin normaalisti, jotta se on sopivan napakkaa, Arja Savela neuvoo.

Ohjeita

Riisi-Ohrapiirakat

560 g pss (7 - 8 kpl) Mylly Paras Riisi-Ohrapiirakoita

Piirakka on sulattamatta paistovalmis. Levitä piirakat uunipellille leivinpaperin päälle suoraan pakasteesta ja paista 250-270 asteessa uunin alatasolla 15-20 min ajan, jolloin piirakka saa rapean kuoren. Jos piirakat ovat sulaneita 12-15 min riittää, mikäli uunissa on hyvät tehot. Mehevin tulos syntyy, kun voitelet piirakat välittömästi uunista ottamisen jälkeen kuumalla maitoseoksella tai kastat piirakat hetkeksi siihen.

Avokadomousse Riisi-Ohrapiirakoiden päälle

2 munanvalkuaista

150 g ranskankermaa

½ sitruunan mehu

1 tl tuoretta chiliä hienonnettuna tai chilijauhetta

½-1 tl suolaa

2-3 kypsää avokadoa

Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi, lisää vatkaten joukkoon sitruunamehua, ranskankermaa, chiliä, suolaa sekä soseutetut avokadot. Pursota moussea piirakoiden päälle kauniisti. Koristele chilirenkain.

Avokadosalaatti Myllyn Paras -makupastoilla

4 annosta

2 dl Myllyn Paras Tomaatti-Chilipastaa

2 dl Myllyn Paras Pestopastaa

400 g broilerin rintafilettä tai leikkelettä

2 avokadoa + sitruunamehua

1 keltainen paprika

1 herkkukurkku

1 ruukku rucolaa

Kastike:

½ dl sitruunamehua

½ dl avokadoöljyä

1-2 tl raastettua inkivääriä tai inkivääritahnaa

2 tl juoksevaa hunajaa

1 tl rouhittua mustapippuria

½ tl suolaa

Keitä molemmat pastat kiehuvassa vedessä hieman vähemmän aikaa kuin pakkausten keittoohjeissa lukee. Voit käyttää myös vain yhtä pastaa. Huuhdo kylmällä vedellä ja valuta lävikössä. Paista pannulla kanapalat, mausta ainakin suolalla. Suikaloi avokadot ja sivele niille sitruunamehua tummumisen estämiseksi. Suikaloi myös paprika ja herkkukurkku. Sekoita salaatin ainekset keskenään.

Valmista salaatinkastike sekoittamalla ainekset keskenään. Tarkista maku. Sekoita kastike salaatin joukkoon. Koristele mieleiseksi. Katso myös video avokadosalaatin valmistamisesta tästä linkistä.

Reseptit: Arja Savela, Myllyn Paras Oy

Tuotetiedot

Myllyn Paras Riisi-Ohrapiirakka

Ainekset: Vesi, riisi 12 %, vehnäjauho, ruisjauho, täysjyväohra 4 %, kasviöljyseos (sis. kasviöljy, emulgointiaine (E322 auringonkukkalesitiini), aromit, väri (E160a), hiivaleipävehnäjauho, kaseinaattiseos (sis. rypälesokeri, maitoproteiini), vehnätärkkelys (E1442), suola, luontainen voiaromi (vehnä, muunnettu voiöljy, maissisiirappi, suola, sakeuttamisaine (E412), värit (E100, E160b)), rypsiöljy, mallasuute (ohramallas, ruismallas, vesi), sokeri, vehnägluteeni.

Laktoositon.

Pakkauskoko: 560 g (n. 7-8 kpl).

Hinta 1,85 € - 2,20 €

Myllyn Paras Pestopasta

Ainekset: Erikoisvehnäjauho, durumvehnäjauho, vesi ja pestomauste (basilika, valkosipuli, sokeri, peruna, suola, auringonkukkaöljy).

Kananmunaton.

Pakkauskoko: 500 g.

Hinta 1,65 € - 1,85 €

Myllyn Paras Tomaatti-Chilipasta

Ainekset: Hiivaleipävehnäjauho, vesi ja tomaattichilimauste (tomaattijauhe, suola, paprika, arominvahvenne (E621), chili, emulgointiaine (E433)).

Kananmunaton.

Runsaskuituinen.

Pakkauskoko: 500 g.

Hinta 1,25 € - 1,45 €