Valmiina lähtöön! - Haastattelussa SSP Finland Oy

Kun vatsa on täynnä tai virkistävä kahvikupillinen tai
lasi viiniä nautittu, on hyvä lähteä pitkällekin lennolle.

Helsinki-Vantaan
lentoasemalla palveleva Select Service Partner Finland Oy (SSP Finland) tuottaa
ravintola-, kahvila-, kioski- ja loungepalveluja yli 20 palvelupisteessä.
Yritys on osa maailmanlaajuista SSP Groupia, jolla on toimintaa yli 30 maassa,
pääosin lento- ja rautatieasemilla.

Helsinki-Vantaan
lentoasema avattiin Helsingin Olympialaisiin vuonna 1952. Minimaalisen kentän
käytössä oli vain yksi kiitotie. Jo silloin asemaravintolasta sai kupposen
kahvia ja hieman syötävää, mutta nyt mitä monimuotoisimpia palvelupisteitä on yli
20. Nämä sijaitsevat portti- ja yleisöalueilla yhteensä peräti 1,5 kilometrin
matkalla. Lisäksi SSP hoitaa Helsinki Airport Congressin kokouspalvelut.

Nykyisellään
miljoonia asiakkaita vuodessa palveleva SSP Finland aloitti toimintansa
viitisen vuotta sitten.

-Kehitys on käynnissä koko ajan, operatiivinen johtaja
Jussi Laakso lupaa.

-Monipuolisuus ja toimivuus ovat haasteitamme.
Päivitämme tarjontaamme viisi kertaa vuodessa ja ydinkehitystiimimme kokoontuu
viikoittain. Reagoimme sesonkeihin sekä asiakkaiden toiveisiin ja elämme
tiiviisti kansainvälisessä ajan hengessä.

SSP
Finlandin palveluksessa on noin 450 työntekijää. Turun, Oulun ja Rovaniemen
lentoasemilla toiminta on Hello Cafe –franchising-yrittäjyyttä.

Jussi Laakso<br />

Hongkongiin parhaillaan
matkustava SSP Finlandin operatiivinen johtaja Jussi Laakso
käy tutustumassa tänä vuonna maailman parhaaksi valitun paikallisen SSP-yhtiön
palveluihin.
SSP
Finland itsekin on menestyjä: taloudellisen suorituskykynsä perusteella se on luokiteltu
menestyjäyritykseksi Kauppalehti Oy:n tutkimus- ja analyysiyksikön, Balance
Consultingin, menestyjäluokituksessa jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Kaikilla
aisteilla

Olosuhteet
lentoasemalla ovat haastavat, sillä tilanteet elävät koko ajan.

- Jos Tukholman lennon kerrotaan olevan tunnin
tai kaksi myöhässä, saatamme kahvila-asiakkaan sijasta saada yllättäen a la
carté –ruokailijan, Laakso naurahtaa.

- Silti ei voi luottaa siihen, että aikaa olisi
liikaa. Palvelun ja tuotteiden laadun on oltava ensiluokkaista. Meillä on mun
muassa paistopisteet sitä varten, että voimme ”taikoa” tuoksuvaa, tuoretta ja
houkuttelevaa suolaista ja makeaa koko ajan, vaikka asiakkaiden määrä yllättäen
nousisi.

Jussi
Laakso muistuttaa, että asiakas nautiskelee aina kaikilla aisteillaan.

- Haluamme tarjota ruoka-, juoma- ja viihtyisän
miljööyhdistelmän jokaiselle asiakkaalle ja aina uudestaan.

Fly Inn Deli<br />

Coffee Spoon Salaattibaari<br />

Miljöötä Fly Inn Delistä.

Viihtyisyyteen halutaan panostaa.

Coffee Spoonin salaattibaari, kevyttä ja kansainväliseen makuun sopivaa.

Kahvilapalveluiden
osuus myynnistä on luonnollisesti kysytympi kuin varsinaisten aterioiden, mutta
on kokousasiakkaita sekä paljon niitä, jotka haluavat varta vasten tulla
lentoasemalle nautiskelemaan odottavasta ja jännittävästä tunnelmasta ja
ruokailla sen kunniaksi.

My City Helsinki Cafe<br />

Seasons Restaurant Cafe<br />

My City Helsinki Cafe’n tyylissä on vaaleaa, levollista suomalaisuutta.

Seasons Restaurant & Cafen sisustus on kaunis ruskeasävyinen, joka
houkuttelee istumaan pidempäänkin jos aika sallii tai lento on myöhässä.

Suklaa-Punajuuripiirakka
koukutti

Suuri
haaste ovat myös eri kansallisuudet ja niiden mukaiset makumieltymykset. SSP
hyödyntää kansainvälisen osaamisen, jota inspiroivat ja edesauttavat saman
konsernin muut yritysryppäät ympäri maailman. Siitä huolimatta SSP haluaa tuoda
esille suomalaista osaamista ja kotimaisia makuja.

- Kokeilimme viimeksi Myllyn Paras
Suklaa-Punajuuripiirakkaa
ja testiryhmämme piti sitä erittäin hyvänä. Se oli
iso hitti. Näin testaamme, ja yleensä se, mikä koukuttaa omaa henkilökuntaa,
viehättää myös asiakkaita.

- Ehdoton suosikkimme Myllyn Paras –tuotteista ovat
jo malliltaankin erinomaiset Lippa Sämpylät. Ne edustavat sitä arvomaailmaa,
jota tämän päivän asiakkaalla on. Ne eivät ole pelkkää pullaa vaan ravitsevaa
ja maukasta syötävää.

-Lippa Sämpylät saa myös täytettyä
monipuolisesti, mehevästi ja ennen kaikkea näyttävästi ja näkyvästi. Asiakas
haluaa nähdä tuotteen ”sisälle”.

Suklaa-Punajuuripiirakka<br />

Lippa Pellava-Seesaminsiemensämpylä

Suklaa-Punajuuripiirakasta tuli testiryhmän keskuudessa suuri hitti,
jolle odotetaan menestystä myös asiakkaiden keskuudessa.

Lippa Sämpylät ovat lentoaseman suosikkeja eri kahvilapisteissä. Kuvassa tämän vuoden uutuus, Lippa Pellava-Seesaminsiemensämpylä.

TEKSTI

MARJA NYMAN

KUVAT

SSP Finland

Myllyn Paras Oy

Tiedoteryhmä