Kesän suosittu kahvila Café Ursula paljastaa salaisuutensa

Kekseliäisyys tuo tulosta

Helteinen
kesäpäivä Helsingissä, ja lähes kaikki Café Ursulan asiakaspaikat ovat täynnä.
Legendaarinen, vuonna 1952 perustettu kahvila-ravintola on yksi Helsingin tunnetuimpia
kesäkahviloita, vaikka toimintaa on ympäri vuoden.

Café Ursula
sai alkunsa muutaman tarmokkaan rouvan ideasta perustaa kesäkeidas, jonka
tuotto käytettäisiin hyväntekeväisyyteen. Alkupääomaa leidit kasasivat keräämällä
pulloja ja jätepaperia. Nykyään yrityksen omistavat kuusi yhdistystä, jotka
kaikki tekevät työtä vähäosaisten hyväksi.

Café Ursula
Kuva: Café Ursula

Café Ursula
toimi yllättävän pitkään pienenä kahvikeitaana paikallisille asukkaille. Vuonna
1996 yrityksessä aloitti ravintolapäällikkö Tommi Tolvanen, joka ymmärsi paikan
mahdollisuudet.

-Ajattelin,
että tällaisella kauniilla merenrantapaikalla voi tehdä bisnestä monella eri
sektorilla, Tolvanen kertoo.

-Kun aloitin, kahvila tarjoili aamiaista sekä
lohikeittoa satunnaisille kävijöille. Aloimme satsata yrityksiin, yksityisten
juhlatilaisuuksiin, satunnaisen kävijän pieniin arjen ylellisyyksiin sekä
tuotekehittelyyn. Se on tuottanut tulosta.                                                


Café Ursula ravintolapäällikkö Tommi Tolvanen

Ravintolapäällikkö Kimmo
Tolvanen kannustaa yrittäjää

katsomaan ympärilleen asiakkaan silmin.


Perusasiat
kuntoon

Tolvanen
korostaa, että yritys on aina nähtävä asiakkaan silmin. Perusasiat on pidettävä
mielessä, olivatpa yrittäjän ideat miten lennokkaita tahansa.

-Asiakas haluaa tiettyjen perusjuttujen olevan
kunnossa. Hän odottaa nopeaa, joustavaa ja ystävällistä palvelua. Ympäristön
pitää olla siisti ja pöytien viihtyisän puhtaat. Tuotteiden on oltava ehdottoman
tuoreita, herkullisia ja kauniisti esillä, Tommi Tolvanen summaa.

Café Ursula Katkarapuleipä

Kekseliäisyys
kannattaa.

Perinteinen katkarapuleipä saa kesällä mansikkahunnun.

-Tämän päivän asiakas odottaa monipuolisuutta ja
innovatiivisuutta. Hieman mielikuvitusta, ja perushyvästä leivästä, raikkaista
tuoreista päällysteistä ja näyttävästä esille laitosta loihditaan talon
erikoinen.

Tolvanen
mainitsee esimerkkinä Café Ursulan katkarapuleivän, jota myydään noin sata
päivässä. On kekseliästä höystää katkarapuleipä kesällä vaikkapa tuoreilla
mansikoilla.

Asiakkaiden kehittyneen
tuotetuntemuksen inspiroimina ovat syntyneet muun muassa lämmin
vuohenjuustoleipä tai tomaatilla höystetty mozzarella-serrano-bruschetta.

Munkkia ja
korvapuusteja

On kuitenkin
tuotteita, joita kesäkahvila-asiakas ei koskaan hylkää.

-Tuoreet munkit pitävät aina pintansa, niitä on
oltava. Berliininmunkit ovat lapsiperheiden mieleen ja korvapuustit käyvät
kaikille, myös kevyemmän linjan suosijoille, Tolvanen tietää.

Tolvanen
korostaa myös asiakaspalvelun tärkeyttä.

-Palvelu alkaa puhelimessa, se on hallittava. Henkilökunnan
tärkeimpiä kriteerejä ovat siisteys, kaunis käytös, ystävällisyys ja iloisuus.
Henkilöstön on myös toimittava ryhmänä keskenään.

-Café Ursulassa emme ikinä tekisi tällaista
tulosta ilman loistavaa tiimiä, hän tunnustaa.

Asiakkaan
merkitys ei ole hänen asemassaan vaan hänen uskollisuudessaan.

-Meillä käy vakituisia asiakkaita ympäri Suomen,
jotkut kerran kesässä, toiset kolme kertaa viikossa lähikaupungeista asti,
Tolvanen naurahtaa.

Hän
paljastaa, että Ahtisaaret poikkeavat heillä toisinaan, presidentti Tarja
Halonenkin useamman kerran. Myös kerran kesässä poikkeava uskollinen perhe
jostain kaukaa Suomesta on Café Ursulalle yhtä tärkeä.

Cafe Ursula

Kuva: Café Ursula

TEKSTI JA KUVAT

MARJA NYMAN

Tiedoteryhmä