Herkkuja lennolla - haastattelussa Maarit Örn Finnair Cateringiltä

Lentomatkalla
tarjottavat ateriat ovat huolellisen suunnittelun ja tuotekehittelyn tulosta. Erilaiset
ruokavaliot sekä kansalliset tai uskonnolliset erityistoiveet ja –vaatimukset
asettavat suunnittelulle omat haasteensa. Myös ajan trendit huomioidaan.

Bisnesluokan
ateriat ovat suorastaan ylellisiä, mutta myös economy-luokan aterioiden
kokonaisuus, maku ja ulkonäkö ovat asiakasta arvostavia.

-Suunnittelu lähtee lentoyhtiön
palvelukonseptista. Laadimme asiakkaalle (lentoyhtiölle) ensin aterioiden
paperiversion ja järjestämme maistelutilaisuuden, jota kutsumme
presentaatioksi. Mahdolliset muutostoiveet huomioidaan luonnollisesti ennen
lopullista päätöstä, selvittää Finnair Cateringin tuotekehityspäällikkö Maarit
Örn.

Finnair Catering
on yksi konsernin tytäryhtiöitä ja sen palveluja ostaa 14 muuta lentoyhtiötä
Finnairin lisäksi.



Matkustajia
hemmotellaan lennoilla laadukkailla aterioilla.

Ruokavaliot
haasteena

Bisnesluokan
ateriat valmistetaan Tietotiellä lentokentän läheisyydessä ja turistiluokan
ateriat Tikkurilassa, josta autot noutavat niitä noin kymmenen kertaa päivässä.
Yhteensä koneisiin toimitetaan 14 0000 - 20 000 ateriaa päivässä.

Turistiluokan
lämpimät ateriat jäädytetään ja pakataan jäisinä trolleihin, joissa ne siirretään
koneisiin. Matkustamohenkilöstö kuumentaa ne 180-asteisissa uuneissa ennen
tarjoilua. Bisnesateriat
ovat tuoretuotteita samoin osa turistiluokan aterioista, jotka säilytetään kylmässä ja kuumana tarjottavat ruoat
lämmitetään koneissa.

-Bisnesluokassa tarjoillaan erilaisia
alkupaloja, keittoa, erilaisia lämminruokavaihtoehtoja, juustoja, hedelmiä ja
jäätelöä, Maarit Örn kertoo.

Turistiluokan
menuita Euroopan ja kaukomaan lennot mukaan luettuna on 130 erilaista.

Lennoille
voi tilata erikoisruokavalioita, jotka perustuvat terveydellisiin,
uskonnollisiin tai eettisiin periaatteisiin. Kasvisateriat ja laktoosittomat
ateriat ovat yleisimmät tilattavat erikoisateriat lennoille. Muslimi-, hindu-
ja kosher-aterioita menee myös päivittäin useita.

Design for
you

Huolellisella
suunnittelulla varmistetaan se, että lomalennolla matkustavan asiakkaan ei
tarvitse syödä samaa ruokaa meno- ja paluumatkoilla. Kesällä ja talvella on eri
menut. Kaukomaista palaavat nauttivat paikallisen, huolellisesti valitun
sopimustoimittajan valmistamaa ruokaa.

Kauko- ja lomalennoilla on
mahdollista saada lastenaterioita ennakkoon tilattuna. Tilaus on tehtävä lipunoston yhteydessä. Lomalennoilla lastenaterioista peritään erillinen korvaus.

Vuosien
mittaan ateriapalvelut ovat muuttuneet. Valikoimaa on karsittu ja
kustannustehokkuutta haetaan koko ajan. Silti laadusta ei tingitä.

-Myytävien tuotteiden valikoima on kasvanut.
Palvelu on pienimuotoisen kahvila-ravintolan luokkaa.

-KLM-yhtiö aloitti viime kesänä käytännön, jossa
myös turistiluokkaan on mahdollista tilata netin kautta yksilöidympi ja
erikseen hinnoiteltu ”Design for you” –ateriakokonaisuus. Finnair aloitti
kokeilun bisnesluokassa viime kesänä, Maarit Örn kertoo.

Finnairin
bisnesluokassa on nykyään mahdollista tilata yksilöllinen, räätälöity ateria
ennakkoon netin kautta.

TEKSTI

MARJA NYMAN

KUVAT

FINNAIR

Tiedoteryhmä