Ruoka rytmittää päivän

Raketti Spagetti -lounaskulho

Säännöllinen ruokailu auttaa pitämään mielen iloisena ja terveyden tasapainossa. Huolehdi, että ateriavälit eivät kasva liian pitkiksi tai päivä täyty jatkuvasta napostelusta. Ateriarytmi vaikuttaa mielialaan ja jaksamiseen. Säännölliset ateriat auttavat yleensä myös syömään terveellisemmin. Yhteiset ruokailuhetket perheen, ystävien, koulu- ja työkavereiden kesken lisäävät myös henkistä hyvinvointia.

Ateriarytmi voi olla yksilöllinen. Kaikkien ei tarvitse noudattaa samaa kaavaa, mutta tärkeää on, etteivät päivän aterioiden ja välipalojen välit aikuisilla kasva neljää - viittä tuntia pidemmiksi. Toisaalta jatkuvasti tai tunnin välein tapahtuva napostelu rasittaa hampaita ja häiritsee elimistön kykyä säädellä syömistä ja verensokeria.

Säännöllinen syöminen on erityisen tärkeää, kun haluat jaksaa urheiluharrastuksissa ja raskaissa töissä. Hyvä syöminen on tärkeää myös suorituksen jälkeen niin, että keho palautuu rasituksesta mahdollisimman tehokkaasti. Yleensä hyvä ateriarytmi koostuu aamupalasta, lounaasta, iltapäivän välipalasta, päivällisestä ja tarvittaessa iltapalasta.

Ateriat voi koostaa esimerkiksi näin

KLO 7-9 AAMIAINEN

Aamiainen antaa hyvän alun päivälle. Yön aikana kulutetut energiavarastot pitää tankata.  Aamiainen on yleensä myös terveellinen kokonaisuus: suosi täysjyväviljatuotteita, puuroja, marjoja ja hedelmiä sekä sopivaa proteiininlähdettä, kuten maitotuotteita.

Ruoka rytmittää päivän

KLO 11-13 LOUNAS

Lounas on usein päivän monipuolisin ateria. Muista lautasmalli: nauti runsaasti kasviksia, annos ruokaisaa proteiinia kuten kalaa, palkokasveja, lihaa tai kananmunaa sekä sopivaa energialisäkettä kuten perunaa, pastaa tai riisiä.

Ruoka rytmittää päivän

KLO 14-15 VÄLIPALA

Välipala virkistää. Lounaasta päivälliseen on pitkä aika. Välissä on hyvä haukata jotakin pientä, kuten hedelmää, voileipää tai jogurttia.

Ruoka rytmittää päivän

KLO 17-19 PÄIVÄLLINEN

Ruokaisa, runsaasti kasviksia sisältävä päivällinen monipuolistaa ruokavaliota ja ehkäisee iltanapostelua. Perheen tai ystävien yhteinen päivällinen tukee hyvinvointia monin tavoin. Se on mukava tapa vaihtaa kuulumiset ja antaa aikaa toisille.

Ruoka rytmittää päivän

KLO 19–21 ILTAPALA

Sopiva iltapala tuo hyvän unen. Tuhdimman päivällisen jälkeen riittää kevyt iltapala, kuten hedelmä, kupponen teetä tai pieni voileipä. Jos illalla on urheillut, on tuhdimpi iltapala paikallaan. Iltapalaksi sopivat usein samat valinnat kuin aamulle: esimerkiksi jogurttia, marjoja ja leipää.

Ruoka rytmittää päivän

Teksti: Maa- ja kotitalousnaiset osana Parasta arjessa -kampanjaa

Plain text

  • Et voi lisätä HTML-tageja.
  • Verkko- ja sähköposti-osoitteet muuttuvat linkeiksi automaattisesti.
  • Pitkät lauseet rivittyvät automaattisesti.