Mitä koululaiselle välipalaksi?

Mustikka-vihersmoothie

Ennen vanhempiaan kotiin palaavat esi- ja alakoululaiset tarvitsevat helposti tehtäviä ja ravitsevia välipaloja, jotta nälkä ei kasva liian suureksi ennen päivällistä ja jotta ei tulisi kiusausta torjua nälkää pikaruoalla tai makeisilla.

Seuraavat välipalavinkit vanhemmat voivat tehdä valmiiksi esikoululaisille sekä eka- ja tokaluokkalaisille. Kolmannesta luokasta eteenpäin koululaiset osaavat tehdä nämä välipalat itse – esivalmistelut voi tarvittaessa tehdä yhdessä vanhempien kanssa.

Smoothiet voi valmistaa pikkukoululaiselle jo valmiiksi illalla tai aamulla ennen töihin lähtöä. Isommasta annoksesta riittää hienosti sekä aamu- että välipalaksi. Isommalle koululaiselle voi laittaa ainekset valmiiksi blenderiin ja antaa koululaisen itse hurauttaa smoothie valmiiksi.

Hedelmäsalaatti valmiiksi illalla tai aamulla tehtynä on mainio välipala. Maistuu myös maustamattoman jugurtin tai rahkan kanssa ja näin on myös tuhdimpi ja pitää nälkää paremmin.

Tuorepuuroa voi valmistaa illalla isomman määrän josta riittää sekä aamu- että välipalaksi.

Kasvikset esim. porkkana, kurkku, kukkakaali jne. sopivat myös välipalaksi. Niitähän voi dipata vaikka maustamattomasta jogurtista tehtyyn dippiin jonka voi myös valmistaa etukäteen edellisenä iltana.

Valmiiksi täytetyt kylmät wrapit ovat myös hyviä ja ruokaisia välipaloja, jotka voi tehdä edellisenä iltana valmiiksi.

Reseptivinkkejä:

Mustikka-vihersmoothie

Smoothie suomalaisittain

Kaurainen mansikka- tai mustikkaherkku

Kuidukas hedelmäsalaatti

Vekkuli Vadelma Tuorepuuro

Tuorepuuro shottina

MUISTA! Mikäli koululainen saa olla itse mukana suunnittelemassa tai ostamassa raaka-aineita välipaloiksi, sen varmemmin niitä myös tulee syötyä!

Artikkelin kirjoittaja

Markkinointi

Plain text

  • Et voi lisätä HTML-tageja.
  • Verkko- ja sähköposti-osoitteet muuttuvat linkeiksi automaattisesti.
  • Pitkät lauseet rivittyvät automaattisesti.