Arja Elina Leipoo & Kokkaa

Arja Elina Leipoo ja Kokkaa -blogin profiilikuva

HEI! Olen Myllyn Paras Arja Elina Leipoo & Kokkaa -blogin kirjoittaja, ruokakirjailija ja -viestijä, ruokasisältöjen tuottaja ja kouluttaja, kotitalousopettaja-yrittäjä, Arjan Ruokaviestinnän ARJA ELINA LAINE. Takanani on pitkä ura suomalaisen myllyteollisuuden kehityksessä Myllyn Paras -yhtiössä. Sitä kautta tunnen viljaruoat ja leivonnaiset laboratoriosta neuvontaan ja monimuotoiseen ruokaviestintään. Olen suunnitellut tuhansia pidettyjä, kansantajuisia ruoka- ja leivontareseptejä aina ideoinnista reseptivihkosiin, verkkosivuille, videoille sekä televisio- ja radio-ohjelmiin. Edelleen saan kuulla olevani monille tuttu, minut on bongattu Huomenta Suomen aamukokkailuista tai MTV:n Leivontanurkasta – molemmista on jo tosin tovi aikaa.

Viime aikoina olen tehnyt ruokakirjoja viljamaailmaan liittyen, ja nyt on jo kolmas tietoteos syntymässä. Aiemmat kirjani ovat 2020 ilmestyneet KAURA-kirja ja LEIPÄ-kirja (#kaurakirja, #leipäkirja).

Ruokasisältöjen tuotannon lisäksi vedän myös kokkauskursseja ja luennoin, löydät niistä lisää kotisivuiltani.

Seuraa blogiani ja testattuja reseptejäni tämän blogini kautta. Saat runsaasti vinkkejä kuukauden teemojen mukaan.

Viljatuotteita lusikoissa

Tiesitkö, että 10–20 % päivittäisestä energiasta suositellaan saatavan proteiineista eli valkuaisaineista. Tämä vastaa noin 0,7–0,8 grammaa painokiloa kohti. Siis noin 50 g päivässä. Proteiinien tarve on suuri kasvuiässä, mutta se kasvaa myös sairauksien, lihaskuntoharjoittelun ja ikääntymisen myötä. Seniori-ihmisen tarve on n. 1–1,2 g /kg/vrk, akuutisti sairailla tätäkin enemmän.

Lue lisää
Kesäretken herkulliset eväät

Kesäretket kuuluvat monien aikuisten lapsuuden ihaniin, ja jopa jännittäviin kesämuistoihin, jolloin eväät pakattiin koriin, filtit otettiin mukaan ja lähdettiin retkelle uimarannalle, puistoon, kalliolle tai ylipäätään luontoon pois kotoa. Eväät valmisteltiin huolella ja niihin pääsi mukaan aina jotain arjesta poikkeavaa syötävää.

Lue lisää
Juhlitaan korona-aikana ulkona väljästi

Syntymäpäivät, nimipäivät, ristiäiset, konfirmaatio, lakkiaiset, kihlajaiset, polttarit, häät, harjakaiset, pyöreät vuosijuhlat, hautajaiset – juhlapäivien järjestäminen mietityttää monia korona-aikana, eikä syyttä. Jo yleiset suositukset säätelevät kokoontumisia. Eritoten sisätiloissa henkilömäärää on rajattu alueittain tartuntatilanteen mukaan.

Lue lisää
Talvi- ja kesäkurpitsaa

Kurpitsasta on mukava kertoa näin vuoden alussa, sillä kurpitsa on monikäyttöistä ja vesipitoisena ruokavaliota keventävää. Kurpitsa sopii yhtä hyvin kasvisaterian pääraaka-aineeksi kuin liha-, kana- tai kalaruoan keventäjäksi. Kurpitsasta voi valmistaa ruokaa moneen lähtöön, sosekeitoista pastoihin, uunilohkoista pata- ja laatikkoruokiin sekä paistoksiin.

Lue lisää
leipätiinu

Monista entisaikojen ruoista on tullut meille perinneruokia, näin on ehtinyt käydä jo osalle oman lapsuuteni 1960–70-lukujen ruoista, kuten vaikka lämpimille voileiville. Lapsuudestani kauemmaksi katsottaessa perinneruoat koottiin väljemmin säännöin kuin mihin viime aikoina ruokia valmistettaessa on totuttu.

Lue lisää
kuivatarvikekaapin hylly

Kaappeja avatessa voi huomata löytyvän käyttökuntoisia elintarvikkeita, joita ei ole tullut käytettyä aikoihin. Tällaisia ovat esimerkiksi hyvin säilyvät tuotteet, joiden käyttö unohtuu, koska niiden säilymisestä ei ole niin suurta huolta. Kaapista saattaa löytyä useita erilaisia pastoja, suurimoita ja riisejä, monenlaisia hiutaleita ja jauhoja, pähkinöitä ja siemeniä sekä säilykkeitä ja liuta maustavia aineksia. ​

Lue lisää

Pages